25 בנוב׳ 2012

מדרסה אל ג'אוליה

המבנה הקדום של בית הספר התיאולוגי המוסלמי מן התקופה הממלוכית בנוי בצדו הצפוני של הר הבית.




תיאור האתר
בעיר העתיקה של ירושלים נמצא המבנה העתיק של מדרסה אל ג'אוליה.

 

המבנה נמצא בחלקו הדרום מערבי של בית הספר עומריה, מצפון לרחבת הר הבית.  

 

במבט לעבר המבנים שבחלקה הדרומי של חצר בית הספר ניתן להבחין בקו התפר שבין המבנה העתיק שבצד ימין ובין התוספת המודרנית שנבנתה בתחילת המאה ה-20.

 

"מדרסה" הוא מוסד לימוד תיאולוגי מוסלמי, בו עסקו במגוון נושאי לימוד דוגמת דת, חוק, שפה וספרות ערבית. מדרסה אל ג'אוליה נבנתה בין השנים 1315 - 1320.  

 

הקיר הדרומי של מבנה המדרסה בנוי על קיר המצוק שבצפון רחבת הר הבית. מחלונות בית הספר ניתן להשקיף לעבר כיפת הסלע שבמרכז הרחבה.      

 

המבנה הגדול שימש לצרכים שונים מאז הוקם בתחילת המאה ה-14. תחילה שימש כבית ספר מוסלמי, אולם במאה ה-15 הפך המבנה למקום מושבם של מושל העיר ושל בית המשפט. במחצית המאה ה-19 עבר מושל העיר לאתר אחר בעיר, והמבנה הפך להיות קסרקטין של הצבא התורכי. בתחילת המאה ה-20 פונה המבנה לטובת בית ספר לבנים, והוא ממשיך לשמש בתפקיד זה עד היום (למעט תקופות קצרות בזמן השלטון הבריטי והירדני בהן חזר לשמש את הצבא או המשטרה).       

 

משלושת צדי האולם העיקרי של המדרסה הוקמו חדרי לימוד. הדלתות צבועות כחול מובילות אל החדרים שמימין ומשמאל, והחדר הפנימי (זה הגובל ברחבת הר הבית) פתוח אל האולם המרכזי. 

 

מדרסת אל ג'אוליה נקראת על שמו של האמיר סנג'ר אל ג'אולי (Amir Sanjar al-Jawili), אשר היה מושל עזה, חברון וירושלים בשנים 1311 - 1320. על כרכוב האבן שבחלקה העליון של הקשת מגולפים סמלי ההיכר של האמיר.  

 

מבט מקרוב על הסמל האישי של האמיר סנג'ר אל ג'אולי, או בשמו המלא סנג'ר איבן עבדאללה עלם אל דין סייד אל ג'אולי (Sanjar ibn Abdullah Alam al-Din Abu Sa'id al-Jawli).   

 

וזה התרשים של הסמל.  

 

 

התמונות צולמו ביום 21 בנובמבר 2012.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה