10 באוק׳ 2010

עמדת מדר

עמדת הגנה יצוקה בטון שהוקמה על ידי מגיני העיר בת ים במהלך מלחמת העצמאות.






תיאור האתר
בשולי מגרש החניה של בית מספר 2 ברחוב רמב"ם בבת ים, ניצבת עמדת הגנה יצוקה בטון, שריד לתקופת מלחמת העצמאות.  

 

עמדת הבטון מתגמדת כיום יחסית למבני המגורים שסביבה.

 

על העמדה מותקן שלט המספר את תולדות המקום. השלט הוצב במקום בשנת 1997 על ידי עיריית בת ים.

 

עמדת מדר.
ע"ש משפחת מדר שהתגוררה במקום זה במלחמת השחרור. המתחם שימש כעמדה קידמית של ההגנה על הישוב, מול קני הירי של ערביי ג'בליה, שהיו במרחק קרוב לבית המשפחה.
מגיני העמדה מנעו את כיבוש הישוב, בזכות עמידתם האיתנה, הגבורה והאומץ שגילו מאחורי קירות העמדה.  



כך נראית העמדה במבט ממזרח.  



שלמה מדר, שעלה עם הוריו מתימן בשנת 1898, היה מוותיקי היישוב בבת ים. בשנת 1930 הוא קנה את חלקת האדמה בצפון בת ים (או כפי שנקראה באותם ימים "בית וגן", ובשנת 1934 עבר לגור בבית שבנה יחד עם אישתו מרים וחמשת ילדיו.  

שלמה מדר בנה את ביתו מאבנים קשות, דבר שהצדיק את עצמו בזמן מלחמת העצמאות כאשר קירות הבית עצרו את הקליעים הרבים שנורו לעברו.

בסוף שנת 1947, כשהחלו התקריות מצד ערביי יפו, פנו גורמי ההגנה בבת ים אל שלמה מדר וביקשו את רשותו להקים עמדה מבוצרת סמוך לביתו ולחפור בגן שסביבו תעלות הגנה.

מדר, שנטע סביב הבית עצי פרי שונים, לא הסכים להרוס את החצר הנאה, הוא בטח בקשרים הטובים שיצר עם השכנים הערבים ביפו. זמן קצר לאחר מכן הותקף הבית במטח יריות עז, ושלמה מדר הסכים להקמת העמדה. עבודת הביצורים בוצעה תחת אש, ויציקת הבטון בוצעה בעיקר בשעות הלילה, בחסות החשיכה.

העמדה הורכבה מקירות בטון שפנו לצד צפון, אל מול פני שכונת ג'בליה שבדרום יפו. הקיר האחורי של העמדה, שלא היה מבוצר (עקב מחסור בבטון), נבנה מלבנים והוצמד לגדר הבית שמאחוריו. 

 

לוח הטווחים שהוכן באותם ימים מלמד כי העמדות הערביות הסמוכות לעמדת מדר היו במרחק קצר מאוד מבית המשפחה. מעדויות המגינים עולה כי הערבים בג'בליה, שהכירו היטב את מדר ומשפחתו, נהגו להשמיע צעקות ואיומים בנוסח: "יא מדר, איפה הבנות שלך? הוציא אותן אלינו..." או "עוד מעט נשחט את כולכם וניקח את נשותיכם". מגיני העמדה נהגו להשיב גם הם בצעקות ובגידופים,עד אשר נאסר הדבר על ידי מפקדי האיזור.

 
 
על העמדות הערביות ניתן לקרא בקישור הבא.


עמדת מדר (שמספרה היה 4 מתוך 11 העמדות שהוקמו בצד הצפוני של בת ים) הייתה בין העמדות הראשונות שנבנו על ידי מגיני בת ים. לאחר שהושלמה התברר כי חלונותיה גדולים מידי, וכדורי האוייב הערבי מצליחים לחדור לתוכה ולפצוע את המגינים.


 

כדי למנוע זאת הותקנו בחלונות לוחות ברזל עבים, עם חריצים צרים שאפשרו תצפית.


 
מבט אל תוך העמדה מתוך אחד החרכים הצרים מגלה את הבנייה הגסה, תוצאה של התנאים הקשים בעת בנייתה.

 

התמונות צולמו ביום 13 ביולי 2010.

 

תגובה 1:

  1. יפה עשתה עיריית בת ים כשהנציחה את תרומת שלמה מדר ובני משפחתו להגנת העיר. נכדו השקט והצנוע של שלמה - יורם מדר שלמד איתי באותה שכבה שמר את הסיפור המיוחד הזה בלבו ומעולם לא דיבר על זה

    השבמחק