6 במאי 2015

בית הקולונל


בבית האחוזה ששימש במאה ה-19 
את נביא הדת הבהאית עברו להתגורר בתקופת המנדט הבריטי "הקולונל" אנגוס ג'ון מקניל ורעייתו ליליאן ווהן ברון.


תיאור האתר

בצפון המועצה המקומית מזרעה, לצד הכביש המפריד בין מזרעה בדרום ובין קיבוץ עברון בצפון, מדרום מזרח לעיר נהריה, נמצא בית אחוזה שבין היתר שימש במאה ה-19 את נביא הדת הבהאית.


 

המבנה מוכר בשם "אחוזת מזרעה", ומהווה אתר קדוש לבני הדת הבהאית (ראה פרטים בקישור הזה). בנוסף ידוע המקום בשם "בית הקולונל", כינוי המשמר את זכרם של בני הזוג מקניל שהיו בעלי האחוזה בעשורים האחרונים של תקופת המנדט הבריטי.


 

"הקולונל"

אנגוס ג'ון מקניל (Angus John McNeill) נולד ביום31 במאי 1874. הוא התגייס לצבא הבריטי ולחם במערכות הגדולות שניהל הצבא בסוף המאה ה-19. בשנת 1896 השתתף במשלחתו של קיצ'נר אל הנילוס, בשנת 1898 לחם בקרב אומדורמן שבסודן, ובשנת 1900 השתתף במלחמת הבורים בדרום אפריקה. הוא התקדם בסולם הדרגות והגיע לדרגת בריגדיר גנרל.
בשנת 1917, בזמן מלחמת העולם הראשונה, הגיע מקניל אל ארץ ישראל כחלק מכוחות הצבא הבריטי והשתתף בקרבות על עזה. בתום המלחמה השתחרר מן השירות הצבאי והחליט להישאר בארץ ישראל ולהצטרף לשירות הציבורי.

 

"אשת הקולונל"

ליליאן ווהן ברון (Lilian Vaughan BARRON) נולדה בשנת 1878. אביה היה קולונל בצבא הבריטי, ובצעירותה סבבו חייה בחוגי החברה הצבאית. בשנת 1897, בהיותה בת 19, נישאה ליליאן בגיברלטר לקפטן צ'רלס פינדלי (Charles FINDLAY), קצין צבא יליד סקוטלנד בן 33. כשנה לאחר מכן נהרג קפטן פינדלי בקרב אטברה שבסודן.
ליליאן האלמנה חזרה ללונדון, שם נישאה בשנת 1901 לפרנסיס אדוארד שבלייר (
Francis Edward de Cartaret CHEVALLIER), לוטננט קולונל בן 28. גם נישואיה אלו לא החזיקו מעמד, והשניים נפרדו כעבור שנים ספורות.

ביום 8 ביולי 1907 נישאה ליליאן בשלישית, והפעם לאנגוס ג'ון מקניל. נישואין אלו החזיקו מעמד והשניים חיו יחד 42 שנים.
בתום מלחמת העולם הראשונה הצטרפה ליליאן לבעלה והשניים בנו את חייהם המשותפים בארץ ישראל.   

 

"מפקד המשטרה"

בשנת 1922, כחלק ממיסוד מערכות השלטון הבריטי על ארץ ישראל, הוחלט על הקמתה של "הז'נדרמריה הבריטית". כוח זה הורכב מקצינים ושוטרים שרובם היו ממוצא אירי, והוא נועד לשמש ככוח משטרתי שיעסוק בנושאים ביטחוניים. הפיקוד על "הז'נדרמריה הבריטית" הוטל על אנגוס ג'ון מקניל. הוא התמיד בתפקידו זה עד שנת 1926, מועד בו הוחלט, כחלק מתהליך ארגון מחדש של המשטרה הבריטית בארץ ישראל, לפרק את "הז'נדרמריה הבריטית". רבים מאנשי המשטרה הבריטית הצטרפו לכוח הצבאי שהחל להתגבש בעבר הירדן, ושיקרא לימים בשם "הלגיון הערבי", אולם מקניל בן ה-52 החליט לבחור בקריירה אזרחית.  

 

"מנהל חווה ההשבחה"

בשנת 1927 קיבל אנגוס ג'ון מקניל תפקיד נוסף במנהל האזרחי הבריטי, ומונה למנהל החווה להשבחת העדר שהוקמה סמוך לעכו. בחווה זו הוחזקו חיות משק שטופחו במיוחד על מנת להשביח את איכות העדרים בארץ ישראל. המשקים החקלאיים שנוהלו ביישובים היהודיים וביישובי הגרמנים הטמפלרים ניהלו עוד קודם לכן את עדריהם באופן קפדני, ושלטונות המנדט ביקשו להרחיב את הפעילות הזו גם אל היישובים הערביים. בחווה שניהל מקניל הוחזקו שוורים, סוסים, חמורים, איילים, תיישים וחזירים מזנים משובחים, שהושאלו למשקים השונים ברחבי הארץ בעונת ההרבעה. כעבור ארבע שנים, בשנת 1931, החליט מקניל לסיים את תפקידו ולבלות את יתרת חייו כגמלאי.

 

"בעלי האחוזה"

בשנת 1932 רכשו בני הזוג מקניל את בית האחוזה ששכן בקצה הכפר הערבי מזרעה. ליליאן מקניל הייתה בהאית מאמינה, אולם לא ברור אם ידעה כי בביתה התגורר בעבר בהאא אוללה, נביא הדת הבהאית, ואם זו הייתה הסיבה שרכשה את המבנה. למרות היותה של ליליאן נכה שנזקקה לכיסא גלגלים, היא טיפחה את הבית ושינתה את אופיו המזרחי לבית אחוזה מודרני שכלל את כל הנוחיות של בית מערבי. כך לדוגמה הותקן בבית מכשיר טלפון שמספרו היה נהריה 4. מסופר כי בסיוע משרתותיה הערביות נהגה לעבוד בגנים שסביב הבית, ולטפח את ערוגות הפרחים ששתלה במו ידיה.

בני הזוג מקניל חיו באחוזתם חיי נוחות של גמלאים בריטים. הם השתתפו באירועים חברתיים של אנשי הממשל הבריטי, אנגוס מקניל שימש משך תשע שנים כנשיא מועדון היכטות של חיפה, שם הייתה בבעלותו יכטה בשם "עזיזה". ליליאן אספה תרומות למטרות שונות, דוגמת בתי החולים הצבאיים בארץ ישראל. שני בני הזוג תרמו מכספם למגביות שונות שנערכו בזמן מלחמת העולם השנייה, דוגמת קרן מלטה והקרן למען החיילים בחזית. ביום 12 בנובמבר 1939 אירחו בני הזוג באחוזתם את הנציב העליון מקמייקל ורעייתו לשעת התה המסורתית.

בריגדיר גנרל מקניל המשיך להיות פעיל גם מבחינה כלכלית, ובשנת 1940 מונה כחבר בדירקטוריון של חברת ספיניס, רשת בתי הכולבו של הממשל הבריטי.  
אנגוס ג'ון מקניל קשר קשרים אמיצים עם הערבים תושבי הכפר מזרעה, וזכה בפיהם לתואר "הקולונל" (זאת למרות שדרגתו הצבאית – בריגדיר גנרל - הייתה גבוהה הרבה יותר). בתיווכו הורשו תושבי הכפר להישאר במקומם במהלך כיבוש הגליל המערבי על ידי כוחות ההגנה בזמן מלחמת העצמאות.

 

אחרית דבר

ליליאן מקניל נפטרה באחוזת מזרעה ביום 16 אוגוסט 1949, ונטמנה בבית הקברות הצבאי הבריטי בעיר חיפה. זמן קצר לאחר מכן, בחודש דצמבר 1949, עזב אנגוס ג'ון מקניל את ישראל ועבר לאי קפריסין, שם נפטר ביום 22 ביוני 1950 ונקבר בעיר ניקוסיה.       

 

 

התמונות צולמו ביום 28 באפריל 2015.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה