14 באוק׳ 2010

חבורת מעבר

תמונת אתר ההתיישבות הראשון של בני חבורת "מעבר", אשר הקימו את קיבוץ גבעת השלושה.



תיאור הפריט
בסוף שנת 1923, עקב מצב התעסוקה הקשה בתל אביב וריבוי מספר המובטלים בני העלייה השלישית, התארגנה קבוצה של פועלים ויצרו את חבורת "מעבר". בראש הקבוצה עמדו שני פועלים וותיקים, נטע גולדברג (הרפז), ויעקב פרוז'נסקי (אחוה).

הקבוצה שמנתה כ-200 פועלים התיישבה במושבה פתח תקוה, וקיבלה על עצמה לבצע עבודות חקלאיות בקבלנות, תוך מתן אחריות להשלמת המשימה. הקבוצה, שקיבלה הלוואה מטעם קרן היסוד על מנת להתחיל את פעולתה, הצליחה למצוא תעסוקה לחבריה, לסייע לחלשים והחולים מבין חברי הקבוצה, ואף להחזיר את כספי ההלוואה שקיבלה.

פועלים שביקשו להצטרף אל חבורת "מעבר" נדרשו לחתום על התחייבות לעבוד תקופה של שנתיים לפחות. בתמורה סיפקה להם הקבוצה מקום עבודה קבוע, הכשרה חקלאית, ותמיכה בתקופות של מחלה וחוסר יכולת לעבוד. חבורת "מעבר" העסיקה בממוצע כ-250 פועלים בכל זמן, ובסך הכל עברו דרכה למעלה מאלף פועלים בני העלייה השלישית.

חבורת "מעבר" הייתה הראשונה שהתארגנה לעבודה קבלנית בקנה מידה גדול, ובעקבותיה צצו ופרחו קבוצות נוספות שפעלו באופן דומה, ותרמו תרומה מכרעת לשילוב הפועלים היהודים במושבות הוותיקות.

חבורת "מעבר" ישבה על חלקת קרקע בצידה המערבי של המושבה פתח תקוה (כיום סמוך למפגש הרחובות  ארלוזורוב ו-צה"ל). הם עסקו בענפי חקלאות שונים, ובעיקר בגידול עלי טבק.  

 
 
בשנת 1925 ייסדו בני חבורת "מעבר", יחד עם קבוצות אחרות, את קיבוץ גבעת השלושה. הקיבוץ ישב תחילה בפתח תקוה, ולאחר מכן עבר לאתר הקבע, כארבעה קילומטרים ממזרח לעיר.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה