7 בנוב׳ 2012

אתר אבן העזר

האתר הארכיאולוגי "עזבת צרטה" מהווה עדות לדרך בה התגוררו בני ישראל בתקופת ההתנחלות.





תיאור האתר
בצידה המזרחי של ראש העין, במעלה הגבעה שממזרח לשכונת גבעת הסלעים, נמצא אתר ארכיאולוגי שזכה לפרסום רב.

 

שמו של האתר הוא עזבת צרטה. השם "עזבה" מעיד על היותו של המקום אתר מגורים זמני ששימש את תושבי ההרים הערבים בעונת העיבוד החקלאי. החוקרים זיהו במקום את מקומו של היישוב "אבן העזר" המוזכר בתנ"ך.

האתר נחפר במהלך שנות השבעים של המאה ה-20 על ידי אנשי משלחת החפירות של אתר אפק הסמוך. בשנת 2007 אימצו את המקום תלמידי אחד מבתי הספר של ראש העין, שהתקינו באתר שלטי הסבר והכשירו אותו לביקורי קהל.

 

השלט המרכזי שבחזית האתר מספר על פעולת האימוץ של תלמידי בית הספר אפק.  

 

שלט נוסף מספק מידע על הממצאים שהתגלו באתר.

 

השלט כולל שני חלקים עיקריים.

 

בחלקו התחתון מוצגת דמותו הדמיונית של הילד אפרים בן יוסף, המארח את המבקרים באתר ומציג בפניהם את המקום בו הוא מתגורר:
ברוכים הבאים! שמי אפרים בן יוסף. שמח אני לארח אתכם היום. נולדתי וגדלתי בכפר הזה. זקני הכפר סיפרו לי כי כפרי נוסד לפני שנים רבות, עוד לפני שאבותיי והוריי התיישבו בו. אז היו תושביו בעיקר רועי צאן. שמעתי מנביא, חברו של אבי, כי הכפר שלי ייעלם ביום מן הימים. מחשבה זו מעציבתני. אך, הוסיף, בעתיד הרחוק, יגלו אותו חכמים ומלומדים ויטפלו בו תלמידי בית מדרש, ששמו מזכיר את העיר השכנה לנו "אפק". הם ישאלו שאלות עלינו, על חיינו, על סביבתנו... בואו ידידיי, אראה לכם הכל, אך זכרו: התשובות נמצאות גם בלבכם ובמחויבות שלכם. הבא נלך!

 

בחלקו העליון של השלט מופיע ההסבר המדעי, המציג את חשובות הממצאים שהתגלו במקום. לדעת החוקרים מייצג האתר את שלב המעבר של בני ישראל מן התקופה בה חיו חיי נוודות והתפרנסו כרועי צאן, אל התקופה בה התיישבו ביישובי קבע והחלו לעסוק בחקלאות. 
 
 

בשלב הראשון נבנה היישוב במתכונת של חצר גדולה מוקפת מבנים, מתכונת המשמרת את המסורת מתקופת הנדודים בה הוקמו האוהלים במעגל על מנת להגן על העדר שהוחזק בחצר המרכזית. 

בשלב השני, לאחר תקופה ממושכת בה היה המקום נטוש, הוקם במרכז האתר בית מגורים מטיפוס "בית ארבעת המרחבים", האופייני לתקופת ההתנחלות של בני ישראל. סביב הבית נחפרו בורות רבים ששימשו ממגורות לאכסון תבואה, עדות להיותם של התושבים חקלאים הזורעים וקוצרים חיטה ושעורה. גם בשלב השלישי חזר ויושב האתר במתכונת זו. 

 

באתר אבן העזר ניתן לראות את הממצאים הבאים:
1.      בית ארבעת המרחבים. 
2.      בורות הממגורה.
3.      הבור בו התגלה אוסטרקון ייחודי ועליו אלף-בית קדום.
4.      תצפית נוף המספרת על קרב אבן העזר שנערך סמוך לאתר.

מבט כולל מכיוון דרום על אתר אבן העזר.

 

התמונות צולמו ביום 18 באוקטובר 2012.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה