11 בינו׳ 2013

האיקונה החדשה של הכנסייה הרוסית ביפו

תמונה דתית שנתרמה לכנסייה מציגה שלל דמויות הקשורות לתולדות העיר יפו.








תיאור האתר
בדרום העיר תל אביב-יפו, במרכז שכונת אבו כביר, נמצא המבנה המפואר של הכנסייה הרוסית המוקדשת לשליח פטרוס הקדוש.     

 

לאחרונה נתרמה לכנסייה איקונה (תמונה דתית) חדשה, אשר הוכנה במיוחד עבור הכנסייה. האיקונה מציגה מספר דמויות של קדושים נוצריים אשר פעלו באזור העיר יפו או היו קשורים להקמת הכנסייה.



 
במקובל ביצירות מקודשות מסוג זה כולל האיור חלקים הצבועים בצבע זהב. מראה התמונה משתנה על פי הזווית בה מביטים בה, ומכיוון מסוים ניתן להתרשם מן הברק של עיטורי הזהב שברקע התמונה ובהילות המעטרות את ראשיהם של הקדושים.  



 
בתחתית האיקונה מרוכזים הקדושים והקדושות הקשורים ליפו בתמונה משותפת. בהיקף האיקונה מאוירים האירועים בהם הם היו מעורבים.

 

כל אחד מן הקדושים המשובצים באיקונה מאויר עם לבוש המיוחד לו וחלקם אוחזים בחפץ המאפיין את הפעילות שביצעו. לבוש זה מאפשר למתבונן באיקונה לאתר את דמותו של הקדוש באיורי האירועים שבהיקף האיקונה.



 
להלן רשימת הקדושים המופיעים באיקונה המיוחדת הזו:
 
 

1.      נח - מאויר כשהוא אוחז בידו את התיבה אשר בנה במצוות האלוהים.  
2.      יונה הנביא – מאויר כשהוא אוחז במגילה.
3.      טביתא – התלמידה הצדקת אשר מתה בטרם עת והוקמה לתחייה על ידי פטרוס. היא מאוירת כנערה צעירה.
4.      פטרוס – בכיר תלמידיו של ישוע הנוצרי. הוא אוחז בידו השמאלית מגילה ומתווה בידו הימנית סימן שמשמעותו נשיאת דרשה. 
5.      גיאורגיוס הקדוש – הוא ג'ורג' הקדוש הורג הדרקון. הוא לבוש מדים של לוחם, ובידו השמאלית הוא אוחז צלב.
6.      יליזבטה פיודורובנה – הנסיכה הרוסית האדוקה, רעייתו של הדוכס הגדול סרגי. היא לבושה בגדים של נזירה ובידה השמאלית היא חובקת את מבנה הכנסייה הרוסית ביפו אותה סייעה לבנות. 


נח
בפינה השמאלית העליונה של האיקונה משולבת פעמיים תיבת נח. פעם אחת ניתן לראות אותה על החוף במהלך בנייתה על ידי נח ובניו, ובפעם השנייה היא נישאת על גלי הים בזמן המבול כשהיא עמוסה בבעלי חיים מכל סוג. ניתן לראות מעל התיבה את היונה הנושאת בפיה עלי זית ואת הקשת הצבעונית, המעידה על ההבטחה האלוהית שלא יהיה עוד מבול על הארץ. (הקשר של נח אל הכנסייה הרוסית שביפו יוסבר בהמשך). הסיפור המלא מופיע בספר בראשית, פרקים ו-ח.

 


יונה הנביא
לצד דמותו של נח (הלבוש מעיל ירוק) משובצות שתי תמונות הקשורות לסיפורו של יונה הנביא. כידוע ביקש יונה להימלט מפני האלוהים אשר ציווה עליו ללכת ולהתנבא באוזני התושבים החוטאים של נינווה. הוא הגיע אל נמל יפו ועלה על ספינה המפליגה מערבה. לאחר שפרצה סערה גדולה הבין יונה כי הוא מסכן את חיי כל הנוסעים בספינה ושכנע את המלחים להשליך אותו לים. האירוע, המופיע בפינה השמאלית העליונה של התמונה המצורפת, מסופר בפרק א של ספר יונה. האלוהים זימן למקום דג גדול, אשר בלע את יונה ופלט אותו לחוף לאחר שלושה ימים בהם שהה במעי הדג וביקש את סליחת האל. בתחתית התמונה המצורפת ניתן לראות את יונה על החוף לאחר שנחלץ ממעי הדג. הסיפור המלא מופיע בפרק ב של ספר יונה. 

 


טביתא
בברית החדשה, ספר מעשי השליחים (פרק ט פסוקים 42-36) מסופר על אישה צעירה תושבת העיר יפו בשם טביתא, אשר "היתה מלאה מעשים טובים וצדקות". כאשר חלתה ומתה, מיהרו חבריה והזעיקו לעזרה את פטרוס, שליחו של ישוע, אשר היה באותה עת בעיר לוד הסמוכה. פטרוס נענה לקריאתם, הגיע אל יפו, והצליח להקים את טביתא לתחייה. בתמונה מוצגת טביתא כשהיא יושבת על המיטה שבעליית הגג, לאחר החייאתה על ידי פטרוס העומד לפניה.

 
באחרית ימיה, לאחר שהלכה טביתא לעולמה בשיבה טובה, היא נטמנה בבית הקברות היהודי של יפו (ששרידיו מצויים עד היום באזור שכונת אבו כביר). הקבר המיוחס לטביתא נמצא בחצר הכנסייה הרוסית. בצידה הימני של האיקונה, מתחת לתמונת החייאתה של טביתא, ניתן לראות מבנה לבן בעל כיפה כחולה המייצג את הקבר המקודש לנוצרים.


פטרוס
בברית החדשה, ספר מעשי השליחים (פרק ט פסוק 43) מתואר כיצד החליט פטרוס, לאחר נס החייאתה של טביתא, להישאר ביפו ולהתארח בביתו של אחד מתושבי העיר שהיה חבר בקהילת המאמינים בישוע. שמו של המארח היה שמעון, ובמקצועו הוא היה בורסקאי, מעבד עורות. באחד הימים, בשעת צהריים, בזמן שפטרוס שהה על גג הבית, נגלה לו חזון מופלא. השמים נפתחו, ומן השמים ירדה יריעה גדולה ובתוכה בעלי חיים ממינים שונים, הן בעלי חיים כשרים והן בעלי חיים האסורים באכילה. כאשר קול מן השמים הנחה את פטרוס לשחוט ולאכול את בעלי החיים השונים, סירב פטרוס באומרו כי מעולם לא אכל בשר חיות שאינן כשרות. הקול מן השמיים נזף בפטרוס ואמר לו שאל לו לטמא את מה שהאלוהים טיהר. המחזה כולו חזר שלוש פעמים.

 
סיפור החזון שנגלה לפטרוס על גג ביתו של שמעון הבורסקאי ביפו, הוא אירוע מפתח בתולדות הנצרות. פטרוס, שנאמר לו כי אין עוד הבדל בין הכשרים (היהודים) והלא כשרים (הגויים), ראה בסיפור זה היתר שניתן לו להפיץ את האמונה בישוע גם בקרב הגויים. סיפור החזון מופיע פעמיים בספר מעשי השליחים, הן בפרק י (פסוקים 15-9) והן בפרק יא (פסוקים 10-4). 


גיאורגיוס הקדוש
גיאורגיוס, אשר חי על פי המסורת בסוף המאה השלישית לספירה, בתקופתו של הקיסר דיוקלטינוס, שירת כקצין בצבא הרומי. הנוצרים באותה עת נרדפו על ידי הקיסר, והמאמינים בנצרות עונו והוצאו להורג. המסורת מספרת כי גיאורגיוס סירב להקריב את הקורבן שהיה חלק מפולחן הקיסר, הודה שהוא מאמין בנצרות ולא הסכים לחזור בו למרות שהוצעו לו כסף ואדמות. הוא עונה והוצא להורג, וגופתו הובאה לקבורה בעיר הולדתו, לוד.
על פי אחת המסורות נאסר גיאורגיוס ועונה בזמן שהיה בעיר יפו. באיקונה מוצג גיאורגיוס כשהוא כבול לעמוד בתוך בית הכלא.   

 


יליזבטה פיודורובנה
אליזבת אלכסנדרה לואיז אליס, נסיכה גרמניה שנולדה בדוכסות של הסה בשנת 1864, נישאה בשנת 1884 לנסיך הגדול סרגיי מרוסיה. בשנת 1891 היא המירה את דתה לנצרות האורתודוכסית, ולאחר שהנסיך הגדול סרגיי נרצח בשנת 1905, היא הצטרפה למנזר שם חיה כנזירה עד סוף ימיה. בחודש יולי 1918, בזמן המהפכה הרוסית, היא נרצחה על ידי קבוצה של חיילים מהפכנים, יחד עם אחרים מבני בית המלוכה הרוסי. גופתה נמצאה על ידי חיילים הנאמנים לבית המלוכה, ולאחר טלטולים רבים הובאה לקבורה בשנת 1920 בכנסיית מריה מגדלנה הרוסית שעל הר הזיתים. בשנת 1981 הוכרזה יליזבטה כקדושה על ידי הכנסייה הרוסית האורתודוכסית.
דמותה של יליזבטה משולבת בפינה הימנית העליונה של האיקונה כשהיא לבושה בבגדים לבנים של נזירה. היא מאוירת לצד מבנה הכנסייה הרוסית של יפו, לה העניקה את חסותה. בשנת 1888 ביקרה יליזבטה בארץ הקודש, יחד עם בעלה הנסיך הגדול סרגיי, ונכחה בטקס הנחת אבן הפינה לכנסייה.

 
סביב המבנה האדמדם של הכנסייה מאוירים הפועלים העוסקים בבנייתה, ובתוכה משולבת דמותו ארוכת השיער של אנטונין קפוסטין, ראש המשלחת הדתית של הכנסייה הרוסית, אשר הגיע לירושלים בשנת 1865 ורכש עבור הכנסייה שטחי קרקע גדולים בכל רחבי ארץ הקודש. בין היתר רכש קפוסטין את 32 הדונמים עליהם נבנתה הכנסייה והגנים שסביבה. צייר האיקונה ביקש להבליט את נוף הפרדסים שהיו נטועים בעבר בכל האזור, ואייר שורה של עצי תפוזים ברקע של תמונת הכנסייה.


בפינה השמאלית העליונה של האיקונה שולבה דמות של יד המצביעה מן השמיים, רמז לנוכחות האל ולמעורבותו באירועים הקדושים שהתרחשו ביפו.



השריד הקדוש
על פי האמונה הנוצרית איקונה אינה "סתם" תמונה. יצירת האיקונה נעשית על ידי אמנים הפועלים על פי כללי מסורת ארוכה, ועם השלמת היצירה היא מקודשת והופכת לחפץ מקודש. האיקונה החדשה נתרמה לכנסייה הרוסית ביפו על ידי מאמינים שמקורם בגיאורגיה (היא גרוזיה), אשר שילבו בה גם שריד קדוש.
בתחתית המסגרת של האיקונה, בתוך עיטור מוזהב, משולבת פיסת עץ זעירה אשר על פי האמונה היא שריד של תיבת נח. 

 
על פי הצהרתו של כוהן הדת האחראי על הכנסייה הרוסית "לא ניתן להוכיח את הטענה הזו, אבל גם לא ניתן לשלול אותה בוודאות". כך או אחרת, מהווה השריד הקדוש (שבגינו שולבה תיבת נח באיור של האיקונה) תוספת של קדושה עבור המאמין הנוצרי המבקר בכנסייה.

איקונה זו מוצבת בחלקה הפנימי של הכנסייה, באזור שאינו נגיש למבקרים במקום. יש להודות לאב איגור על נכונותו להציג את האיקונה ולהסביר את תוכנה.
 

התמונות צולמו ביום 10 בינואר 2013.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה