26 ביולי 2010

וראיתם ושש לבכם

כתובת עתיקה החקוקה בחלקו הדרומי של הכותל המערבי מעידה לדעת החוקרים על הקשר בין היהודים וירושלים בראשית התקופה הביזנטית.


תיאור האתר
בחלקו הדרומי של הכותל המערבי מסתתרת במרומי הקיר כתובת מסתורית ומעוררת מחשבה.

 

המדובר בקטע מחומת הר הבית הקרוב לפינה הדרום מערבית של המתחם.

 

בקטע זה בנה המלך הורדוס מחלף ענק, שנועד לווסת את תנועת עולי הרגל לבית המקדש. קשת גדולה זו ידועה כיום בשם קשת רובינזון.

 

שרידיה של קשת רובינזון ניכרים במרומי הכותל. שרידים בולטים אלו ישמשו כעזר לאיתור הכתובת המסתתרת בין האבנים הרבות.

 

כיצד נאתר את האבן הנכונה?

1.      נחפש את אבני הענק שמרכיבות את תחילתה של הקשת, ונרד במבט אל שורת האבנים המרובעות הקטנות הבולטות מן הקיר מתחת לאבני הענק.

2.      נספור מצד שמאל חמש אבנים, ונתמקד ברווח שבין האבן החמישית והאבן השישית.

3.      נרד במבט לאורך הקו הדימיוני היוצא מן הרווח שבין האבנים, ונחלוף על פני ארבעה נדבכים.

4.      מתחת לנדבך הרביעי יש תעלה צרה חצובה בכותל. האבן הנמצאת מיד מתחת לתעלה, בנדבך החמישי מן האבנים המרובעות, היא האבן בה חקוקה הכתובת.

 

מומלץ לקרא את ההנחיות פעם נוספת, תוך היעזרות בתרשים המצורף. עם זאת, חשוב לזכור שעל הכותל עצמו לא מסומנים החיצים, ולכן כדאי לתרגל את איתור האבן גם בתמונה הרגילה.

 

באבן הנכונה חקוקה הכתובת: וראיתם ושש לבכם ועצמותם כדשא.

 

והנה הכתובת שוב, בהגדלה.

 

ופעם נוספת, כפי שהיא מועתקת בשלט המותקן בתחתית הכותל.

 

מקורו של משפט זה הוא בפרק האחרון של ספר ישעיהו (פרק ס"ו), והוא כלול באחת מנבואות הנחמה על גאולת ירושלים (פסוקים י' - י"ד):
 
שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ; שִׂישׂוּ אִתָּהּ מָשׂוֹשׂ כָּל הַמִּתְאַבְּלִים עָלֶיהָ. לְמַעַן תִּינְקוּ וּשְׂבַעְתֶּם מִשֹּׁד תַּנְחֻמֶיהָ; לְמַעַן תָּמֹצּוּ וְהִתְעַנַּגְתֶּם מִזִּיז כְּבוֹדָהּ. כִּי כֹה אָמַר יְהוָה הִנְנִי נֹטֶה אֵלֶיהָ כְּנָהָר שָׁלוֹם וּכְנַחַל שׁוֹטֵף כְּבוֹד גּוֹיִם וִינַקְתֶּם; עַל צַד  תִּנָּשֵׂאוּ וְעַל-בִּרְכַּיִם תְּשָׁעֳשָׁעוּ. כְּאִישׁ אֲשֶׁר אִמּוֹ תְּנַחֲמֶנּוּ כֵּן אָנֹכִי אֲנַחֶמְכֶם וּבִירוּשָׁלִַם תְּנֻחָמוּ. וּרְאִיתֶם וְשָׂשׂ לִבְּכֶם וְעַצְמוֹתֵיכֶם כַּדֶּשֶׁא תִפְרַחְנָה; וְנוֹדְעָה יַד יְהוָה אֶת עֲבָדָיו וְזָעַם אֶת-אֹיְבָיו.

 על הכותל רשומה המילה "ועצמותם", בעוד שבספר ישעיהו כתוב "ועצמותיכם". חוקרי הכתובת, ששמו לב לציטוט הלא מדוייק, העלו מספר הסברים אפשריים להבדל הזה. על פי הסבר אחד נחקקה הכתובת מן הזיכרון, והכותב פשוט טעה, בעוד שעל פי הסבר אחר שינה הכותב בכוונה תחילה את הנוסח, וזאת על מנת שלא לחלל את קדושת הטקסט המקראי.

גם לגבי זהותו של הכותב הועלו מספר השערות על ידי החוקרים. אחת ההשערות גורסת כי הכתובת נחקקה על ידי יהודי תושב ירושלים בתקופתו של הקיסר יולינוס הכופר, אשר התיר ליהודים לחזור לירושלים ולבנות את בית המקדש (תוכנית שלא יצאה אל הפועל כיוון שיולינוס נהרג במלחמה זמן קצר לאחר מכן).

ממיקומה של הכתובת במרומי הכותל ניתן לשער כי בזמנו של הכותב זה היה מפלס הקרקע, וחלקים גדולים של הכותל היו מכוסים בעפר והריסות.

גם אם לא יצליחו החוקרים לגלות את זהותו של הכותב, הרי הכתובת המרגשת שהותיר לנו מספקת עדות נוספת לקשר ההדוק שחיבר את היהודים אל מקום המקדש לאורך כל הדורות.

 
התמונות צולמו ביום 2 בדצמבר 2008.

 

2 תגובות:

  1. הכתובת לא חקוקה במרומי הכותל הדרומי
    אלא:
    בחלקו הדרומי של הכותל המערבי

    השבמחק