17 במרץ 2011

גן המנהיגים – מנחם בגין

אחד משבעת אתרי ההנצחה למנהיגי האומה.






תיאור האתר
בצפון ראשון לציון, ממזרח למחלף של רחוב ז'בוטינסקי עם כביש מספר 4, יש פארק רחב ידיים הנקרא בשם "פארק מנהיגי האומה". גן המנהיגים נמצא בצידו המזרחי של הפארק (אתר מספר 6 במפה) [ראה מידע על גן המנהיגים בקישור זה].

 

בקירות שסביב הרחבה משובצים לוחות, מעשה ידיו של האמן רענן כספין, עם תמונות ודברי הסבר על המנהיגים. קבוצת לוחות מספר 3 בתרשים מציגה את מנחם בגין.  

 

תמונה כללית של קבוצת הלוחות.

 

מנחם בגין (1913 – 1992).

 

...בטוחני, אדוני הנשיא, שאבטא את דעת כולם ללא יוצא מן הכלל, שיש לנו שאיפה אחת בלב, רצון אחד בנפש... – להביא שלום לעמנו, שלא ידע שלום אפילו יום אחד מאז החילונו שבים ציונה, ושלום לשכננו שאנו מאחלים להם כל טוב. ואנו מאמינים שאם נעשה שלום אמיתי, נוכל לעזור איש לרעהו בכל שטחי החיים ותיפתח תקופה חדשה במזרח התיכון, תקופת פריחה וצמיחה, פיתוח והתפתחות וגידול כפי שהיה בימי קדם. מנחם בגין, נאום בכנסת לכבוד אנואר סאדאת, נשיא מצרים, 1977.

 

בתמונה הגדולה: מנחם בגין על רקע העיר העתיקה של ירושלים.
בתמונות הקטנות בצד שמאל:
בתמונה העליונה: מנחם בגין כראש ממשלה.
בתמונה השנייה מלמעלה: האונייה אלטלנה בוערת מול חופי תל אביב.
בתמונה השלישית מלמעלה: כותרת עיתון מעריב ביום ביקורו של סאדאת נשיא מצרים שירושלים.
בתמונה התחתונה: מנחם בגין כראש תנועת "החרות".

 

מפקד הארגון הצבאי הלאומי, מייסד תנועת "החרות" ו"גוש חרות ליברלים", ראש ממשלת ישראל, חתם על הסכם שלום עם מצרים, חתן פרס נובל לשלום. נולד בברסט ליטובסק, רוסיה. בשנת 1928 הצטרף לתנועת בית"ר. הוסמך למשפטים באוניברסיטת ורשה. היה נציב בית"ר בצ'כוסלובקיה ובפולין. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נמלט לווילנה, נעצר על ידי הסובייטים והוגלה למחנה עבודה בסיביר. שוחרר בחורף 1941/2, התגייס לצבא פולין החופשית ועמו הגיע לארץ ישראל בשנת 1942.

 

בסוף 1943 נבחר להיות מפקד האצ"ל. בשנת 1948 היה ממייסדי תנועת "חרות". בגין היה חבר בכנסת הראשונה ועד העשירית והוביל את ההתנגדות להסכם השילומים עם גרמניה. בשנת 1965 הקים את "גוש חרות ליברלים" (גח"ל). בשנת 1967, ערב מלחמת ששת הימים, פעל להקמת ממשלת ליכוד לאומי וכיהן בה כשר בלי תיק עד 1970. בשנת 1973 פעל להקמת "הליכוד". בבחירות לכנסת התשיעית, בשנת 1977, הצליח "הליכוד" בפעם הראשונה להביס את מפלגת העבודה ולהקים ממשלה בראשותו שבה כיהן גם כשר בטחון בחלק מן הזמן.

 

בגין חתם על הסכמי השלום עם מצרים בשנת 1978, 1979 ועל כך קיבל יחד עם הנשיא סאדאת את פרס נובל לשלום. בשנת 1981, ערב הבחירות לכנסת העשירית אישר בגין את הפצצת הכור הגרעיני בעיראק. ביוני 1981 נבחר לכהונה נוספת ובשנת 1983 התפטר מכהונתו על רקע תוצאות מבצע "שלום הגליל". נפטר בשנת 1992. על פי צוואתו נקבר בהר הזיתים בירושלים לצדם של שני לוחמי מחתרת אצ"ל שהתאבדו בכלא הבריטי, משה ברזאני ומאיר פיינשטיין.
 


 

התמונות צולמו ביום 13 באוגוסט 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה