17 במרץ 2011

גן המנהיגים – יצחק רבין

אחד משבעת אתרי ההנצחה למנהיגי האומה.






תיאור האתר
בצפון ראשון לציון, ממזרח למחלף של רחוב ז'בוטינסקי עם כביש מספר 4, יש פארק רחב ידיים הנקרא בשם "פארק מנהיגי האומה". גן המנהיגים נמצא בצידו המזרחי של הפארק (אתר מספר 6 במפה) [ראה מידע על גן המנהיגים בקישור זה].

 

בקירות שסביב הרחבה משובצים לוחות, מעשה ידיו של האמן רענן כספין, עם תמונות ודברי הסבר על המנהיגים. קבוצת לוחות מספר 5 בתרשים מציגה את יצחק רבין.  

 

תמונה כללית של קבוצת הלוחות.

 

יצחק רבין (1922 – 1995).

 

התעלותם של לוחמינו לא בזכות הברזל באה אלא בזכות התודעה של שליחות עליונה, של הכרה בצדקת ענייננו, של אהבה עמוקה למולדת ושל הכרת התפקיד הקשה שהוטל עליהם – להבטיח קיום האומה במולדתה לקיים – ואפילו יהיה זה במחיר חייהם – זכותו של עם ישראל לחיות חייו במדינתו – חפשי, עצמאי, בשלום ובשלווה. יצחק רבין בטקס קבלת דוקטור כבוד מן האוניברסיטה העברית, הר הצופים, 1967.

 

בתמונה הגדולה: יצחק רבין על רקע דגל ישראל.
בתמונות הקטנות:
בפינה ימנית העליונה: יצחק רבין נכנס לירושלים העתיקה כרמטכ"ל מלחמת ששת הימים יחד עם משה דיין (שר הביטחון) ועוזי נרקיס (אלוף פיקוד מרכז).
בפינה השמאלית העליונה: ???
בפינה השמאלית התחתונה: טקס חתימת הסכם השלום עם ירדן. יצחק רבין עם ביל קלינטון (נשיא ארצות הברית) והמלך חוסיין.

 

מצביא, מנהיג מדינאי, חתם על הסכם שלום עם ירדן ועל הסכמי אוסלו עם הפלשתינאים, חתן פרס נובל לשלום, נרצח על מזבח השלום, צוואתו: שלום. נולד בירושלים, גדל בתל אביב והתחנך ברוח תנועת העבודה. בוגר בית הספר החקלאי כדורי. היה מראשוני המצטרפים לפלמ"ח (1941). במלחמת העצמאות היה מפקד חטיבת "הראל". היה אלוף פיקוד הצפון, ראש אגף המבצעים, סגן הרמטכ"ל ורמטכ"ל (1964). ביוני 1967 הוביל את צה"ל לניצחון המזהיר של מלחמת ששת הימים.

 

בשנת 1968 נתמנה לשגריר ישראל בוושינגטון. בשנת 1973 הצטרף אל מפלגת העבודה. שימש כשר העבודה בממשלת גולדה מאיר. לאחר התפטרותה של גולדה מאיר נבחר ליו"ר מפלגת העבודה וראש ממשלת ישראל. אחת הפעולות שהדגישו את אי כניעתו לטרור הייתה "מבצע אנטבה" (1976). בשנים 1984 – 1990 כיהן כשר ביטחון בממשלת האחדות הלאומית. יחד עם ראש הממשלה שמעון פרס הביא ליציאת צה"ל מלבנון ולהקמת איזור הביטחון בדרומה (1984 – 1986). בשנת 1992 נבחר בשנית לראשות הממשלה וכיהן גם כשר הביטחון.

 

בשנים 1993 – ו-1995 חתם על הסכמי אוסלו עם הפלשתינאים. באוקטובר 1994 חתם על הסכם שלום עם חוסיין מלך ירדן וקיבל את פרס נובל לשלום יחד עם שמעון פרס ויאסר ערפאת. גם כשגברו מעשי הטרור מבחוץ וההתנגדות לשלום מבית, הייתה מדיניותו המשך תהליך השלום כאליו אין טרור, ולחימה בטרור כאילו אין תהליך שלום. ההסתה נגד רבין בקרב חוגים קיצוניים בציבור הישראלי נשאה עמה תוצאות הרות אסון.

 

ב-4 בנובמבר 1995 נרצח יצחק רבין בידי רוצח יהודי בן עוולה בתום עצרת שלום בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, היום כיכר רבין.
יצחק רבין בראשון לציון: בשנת תשמ"ח 1988, בהיותו שר ביטחון, קיבל אזרחות כבוד של ראשון לציון על עמידתו האיתנה בהכנעת האינתיפאדה הראשונה.
 


 

התמונות צולמו ביום 13 באוגוסט 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה