17 במרץ 2011

גן המנהיגים – חיים ויצמן

אחד משבעת אתרי ההנצחה למנהיגי האומה.






תיאור האתר
בצפון ראשון לציון, ממזרח למחלף של רחוב ז'בוטינסקי עם כביש מספר 4, יש פארק רחב ידיים הנקרא בשם "פארק מנהיגי האומה". גן המנהיגים נמצא בצידו המזרחי של הפארק (אתר מספר 6 במפה) [ראה מידע על גן המנהיגים בקישור זה].

 

בקירות שסביב הרחבה משובצים לוחות, מעשה ידיו של האמן רענן כספין, עם תמונות ודברי הסבר על המנהיגים. קבוצת לוחות מספר 2 בתרשים מציגה את חיים ויצמן.  

 

תמונה כללית של קבוצת הלוחות.

 

ד"ר חיים ויצמן (1874 – 1952).

 

עלינו לבנות גשר חדש בין המדע לבין רוח האדם... יודעים אנו לאן מובילה ההתקדמות המדעית שאין חופף עליה חזון מוסרי.  ...כל ימי עמלתי וחתרתי לעשות את המדע והמחקר יסוד למפעלנו הלאומי, אבל ידעתי גם ידעתי כי מעל למדע יש ערכים נשגבים אשר רק בהם מרפא לנגעי האנושות – ערכי צדק ויושר שלום ואחווה.

 

בתמונה הגדולה חיים ויצמן על רקע ביתו ברחובות.
בתמונות הקטנות משמאל:
בתמונה העליונה: חיים ויצמן בחברת האמיר פייסל, לימים מלך עיראק.
בתמונה השנייה: חיים ויצמן יחד עם אלברט אינשטיין.
בתמונה השלישית: מולקולה של אצטון (C3H6O), חומר אשר חיים ויצמן בעבודתו כמדען גילה תהליך שאפשר את ייצורו באופן תעשייתי.  
בתמונה התחתונה: חיים ויצמן בטקס השבעתו לנשיא הראשון של מדינת ישראל.
 


 
ד"ר לכימיה, ממנהיגיה הראשיים של התנועה הציונית, נשיאה הראשון של מדינת ישראל. נולד ברוסיה הלבנה. היה ציר בקונגרס הציוני השני בבאזל. מתנגד חריף ל"תכנית אוגנדה". בשנת 1904 היגר לבריטניה. כיהן כחוקר ומרצה לכימיה באוניברסיטת מנצ'סטר. היווה גורם בעל השפעה בדיונים שהביאו ל"הצהרת בלפור" (1917). נפגש עם האמיר פייסל ודן עימו על שיתוף פעולה יהודי ערבי.
 


 
היה ממניחי היסוד לאוניברסיטה העברית (1918), עמד בראש "ועד הצירים", נבחר לנשיא ההסתדרות הציונית העולמית, כיהן בתפקיד זה לסירוגין עד 1946. אירגן את הסוכנות היהודית בשנת 1929 והתווה את דרכה של המדיניות הציונית תוך התבססות על בריטניה. הקים את "מכון זיו" ברחובות (1943) – כיום מכון ויצמן למדע. לאור מסקנות "ועדת פיל" היה ממצדדי התכנית לחלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות.

 

במלחמת העולם השנייה פעל להקמת "החטיבה היהודית הלוחמת" (הבריגדה). לקראת תום המנדט הבריטי, שקד על קידום עניין ההכרזה על המדינה תוך התגברות על העויינות הבריטית. ב-17 במאי 1948 נבחר ויצמן לנשיא המועצה הזמנית של המדינה. האסיפה המכוננת הראשונה (הכנסת הראשונה) בחרה בו ב-16.2.1949, תש"ט, לנשיאה הראשון של מדינת ישראל. בשנת 1951 נבחר לכהונה שנייה. נפטר בשנת 1952 ונטמן באחוזת הקבר המשפחתית ברחובות.
 


 

התמונות צולמו ביום 13 באוגוסט 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה