15 במרץ 2011

גן המנהיגים – זאב ז'בוטינסקי

אחד משבעת אתרי ההנצחה למנהיגי האומה.






תיאור האתר
בצפון ראשון לציון, ממזרח למחלף של רחוב ז'בוטינסקי עם כביש מספר 4, יש פארק רחב ידיים הנקרא בשם "פארק מנהיגי האומה". גן המנהיגים נמצא בצידו המזרחי של הפארק (אתר מספר 6 במפה) [ראה מידע על גן המנהיגים בקישור זה].

 

בקירות שסביב הרחבה משובצים לוחות, מעשה ידיו של האמן רענן כספין, עם תמונות ודברי הסבר על המנהיגים. קבוצת לוחות מספר 7 בתרשים מציגה את זאב ז'בוטינסקי.  

 

תמונה כללית של קבוצת הלוחות.

 

זאב ולדימיר ז'בוטינסקי (1880 – 1940)

 

...גם מדינת היהודים אינה מטרה סופית, אלא צעד ראשון בתהליך ההתגשמות של הציונות הרוממה. אחריו יבוא הצעד השני, שיבת העם לציון, יציאת הגולה, פתרון שאלת היהודים. ומטרתה הסופית האמיתי של הציונות הרוממה לא תופיע אלא בשלב השלישי – הדבר שלמענו בעצם קיימות האומות הגדולות: יצירת תרבות לאומית, שתאציל מהודה על כל העולם, ככתוב "כי מציון תצא תורה". זאב ז'בוטינסקי, נאום הפתיחה בכינוס היסוד של ההסתדרות הציונית החדשה, 1935.

 

בתמונה הגדולה זאב ז'בוטינסקי על רקע כרזה של קרן היסוד.

 

מנהיג ציוני, מייסד התנועה הרוויזיוניסטית ומנהיגה, סופר, עיתונאי ונואם מזהיר. נולד ברוסיה. מנעוריו היה פעיל בתנועה הציונית. מראשי "ועידת הלסינגפורס" בה הדגיש את חשיבות החינוך הלאומי, הלשון והתרבות העברית. בשנת 1915 הקים יחד עם יוסף טרומפלדור את "גדוד נהגי הפרדות" של הצבא הבריטי אשר פעל בחזית גליפולי אולם נמנע מלשרת מחוץ לגבולות הארץ. היה קצין בגדוד "קלעי המלך" והשתתף בשנת 1918 בכיבוש מעברות הירדן מידי התורכים.

 

בפרעות שארעו בירושלים בשנת 1920, היה מראשי המארגנים של ההגנה העצמית, נעצר עם חבריו ונידון לחמש עשרה שנות עבודת פרך. בשל הסערה שקמה ביישוב העברי ובגולה, קיבלו הוא וחבריו חנינה. החל משנת 1921 כיהן כחבר ההנהלה הציונית. בשל חילוקי דעות עם הקו הפרו בריטי של ויצמן, פרש ז'בוטינסקי והקים בשנת 1925 את המפלגה הרוויזיוניסטית ואת בית"ר.

 


תבע מן ההנהגה הציונית כי יוכרז שמטרתה הקמת מדינה יהודית משני עברי הירדן. שלל את מדיניות "ההבלגה" כנגד פרעות הערבים בשנים 1936 – 1939 והדגיש את הצורך במאבק מדיני. בשנת 1935 פרש מן הקונגרס הציוני, הקים את ההסתדרות הציונית החדשה והיה לנשיאה. זאב ז'בוטינסקי נפטר בניו יורק בשנת 1940. בשנת 1964 הועלו עצמותיו לארץ והוא נקבר בהר הרצל בירושלים.

 
 

התמונות צולמו ביום 13 באוגוסט 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה