15 במרץ 2011

גן המנהיגים – דוד בן גוריון

אחד משבעת אתרי ההנצחה למנהיגי האומה.






תיאור האתר
בצפון ראשון לציון, ממזרח למחלף של רחוב ז'בוטינסקי עם כביש מספר 4, יש פארק רחב ידיים הנקרא בשם "פארק מנהיגי האומה". גן המנהיגים נמצא בצידו המזרחי של הפארק (אתר מספר 6 במפה) [ראה מידע על גן המנהיגים בקישור זה].

 

בקירות שסביב הרחבה משובצים לוחות, מעשה ידיו של האמן רענן כספין, עם תמונות ודברי הסבר על המנהיגים. קבוצת לוחות מספר 6 בתרשים מציגה את דוד בן גוריון.  

 

תמונה כללית של קבוצת הלוחות.

 

דוד בן גוריון (1886 – 1973).

 

מדינת ישראל תהיה פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות ותהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל. תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, תציע חופש דת, מצפון ולשון... דוד בן גוריון, נאום הכרזת המדינה, 1948.

 

בתמונה הגדולה בן גוריון בערוב ימיו על רקע נוף הנגב בקיבוץ שדה בוקר, ועל רקע מגילת העצמאות. בתמונות הקטנות בצד שמאל מופיע בן גוריון לבוש חליפה??? ובן גוריון עומד על ראשו בשפת הים. 

 

מדינאי, מראשי התנועה הציונית ותנועת הפועלים הציוניים, מאדריכלי מדינת ישראל וצבא הגנה לישראל, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל. נולד בפלונסק, פולין. היה פעיל בתנועה הציונית מנעוריו. עלה לארץ בשנת תרס"ו 1906. פעל בארגון "החלוץ" ובתנועת "פועלי ציון, היה בין מקימי הגדוד העברי במלחמת העולם הראשונה. היה ממייסדי הסתדרות העובדים הכללית ומראשיה, ראש ההנהלה הציונית והסוכנות היהודית וראש מנהלת העם.

 

בן גוריון הכריז על הקמת מדינת ישראל ביום ד' באייר תש"ח, 14 במאי 1948, והיה לראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל. בשנת 1953 פרש מן השלטון והלך לשדה בוקר מתוך תקווה לעודד את צעירי העם ליישב את הנגב. בשנת 1955 חזר לכהן כשר ביטחון ואחר כך כראש ממשלה. עמד בראש "מבצע קדש" (1956). בשנת 1963 פרש מכהונתו על רקע "פרשת לבון". היה חבר כנסת ויו"ר רשימת רפ"י ו"הרשימה הממלכתית" עד שנת 1970 שאז התפטר מחברותו בכנסת ופרש מן החיים הפוליטיים.

 

נפטר בשנת 1973 ונקבר במדרשת שדה בוקר.
בן גוריון בראשון לציון: בעונת הבציר של קיץ תרס"ז, 1907, עבד דוד בן גוריון כפועל ביקב של ראשון לציון.
 


 

התמונות צולמו ביום 13 באוגוסט 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה