1 במרץ 2010

מצבות עמק יהושפט

שלוש מצבות הקבורה הגדולות החצובות בעמק יהושפט.




תיאור הפריט
במורד הר הזיתים, בצידו המזרחי של עמק יהושפט שממזרח לעיר העתיקה של ירושלים, מצויות שלוש מצבות בולטות.

 

על פי המסורת הנוצרית מוקדשים אתרים אלו (מימין לשמאל) לאישים הבאים:

זכריה בן ברכיה


 
יעקב הקדוש
חדר חצוב בסלע, שבחזיתו עמודים חצובים על כותרות בסגנון דורי. מסורת נוצרית שהתפתחה במאה התשע עשרה הצביעה על אתר זה כעל המקום בו התבודד יעקב הצדיק (המכונה "אחי ישוע") בשלושת הימים שבין צליבתו של ישוע ובין חזרתו מן המתים.

סיפור מעשה ההתבודדות מופיע באחת הגרסאות האבודות של ספרי הבשורה, הידועה בשם "הבשורה על פי העברים". גרסה זו של הבשורה מוזכרת בספרו של הירונימוס הקדוש "על אנשים מפורסמים" (De viris illustribus), שציין כי תרגם את הבשורה ללטינית.

בפרק 2 של ספרו תיאר הירונימוס כיצד, מיד לאחר צליבתו של ישוע, נשבע יעקב הקדוש לצום עד לתחייתו של האדון. מאז שתה מכוסו של ישוע במהלך הסעודה האחרונה לא בא דבר מאכל אל פיו, ויעקב נשבע שלא לאכול ולא לשתות עד אשר יקום ישוע מן המתים. ביום השלישי, כאשר קם ישוע לתחייה, הוא הופיע בפני יעקב הקדוש. "הוא הביא לחם, ברך עליו, בצע אותו, נתן ממנו ליעקב הצדיק ואמר לו: אחי, אכול את לחמך, כי בן האדם קם מבין אלו הישנים".  
 

יד אבשלום
מצבת בנו המורד של דוד המלך, שהעמיד לעצמו יד זיכרון בעודו בחייו, כמסופר בספר שמואל ב' יח: יח.

וְאַבְשָׁלֹם לָקַח וַיַּצֶּב לוֹ בְחַיָּו אֶת מַצֶּבֶת אֲשֶׁר בְּעֵמֶק הַמֶּלֶךְ כִּי אָמַר אֵין לִי בֵן בַּעֲבוּר הַזְכִּיר שְׁמִי; וַיִּקְרָא לַמַּצֶּבֶת עַל שְׁמוֹ, וַיִּקָּרֵא לָהּ יַד אַבְשָׁלוֹם, עַד הַיּוֹם הַזֶּה.

  

Rev. Samuel Manning, Those Holy Fields, London, The Religious Tract Society, 1874?, p 124

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה