13 באוק׳ 2012

הפנסיון בו התגורר ביאליק

הפנסיון המשפחתי של משפחת פלץ, בו התארח חיים נחמן ביאליק במהלך חלק מן התקופה בה שהה ברמת גן.




תיאור האתר
במרכז העיר רמת גן, בצדו האחורי של רחוב ביאליק מספר 57, היה בתחילת שנות השלושים פנסיון משפחתי שנוהל על ידי משפחת פלץ.

 

חזית הבית פונה אל רחוב ביאליק.  

 

השביל הצמוד אל צדו הדרומי של הבית מוביל אל צדו האחורי של המבנה.

 

מעבר צר מוליך אל חצר הבית.

 

שם היה הפנסיון של משפחת פלץ.     

 

במשך כשבע שנים ניהל נחמיה פלץ פנסיון קטן בשכונת נווה שלום ביפו, קודם שעבר עם משפחתו להתגורר ברמת גן. הוא שכר דירה קטנה בת ארבעה חדרים אותם השכיר לנופשים שהגיעו אל היישוב הקטן למטרות הבראה.
 


 
בחודש אוקטובר 1933 החליט חיים נחמן ביאליק לעזוב את תל אביב ולעבור להתגורר ברמת גן. מצבו הבריאותי היה לא טוב והוא התקשה להמשיך ולהתמודד עם זרם המבקרים הבלתי פוסק שפקד יומם ולילה את ביתו בתל אביב. גם מצבו הכלכלי המתדרדר חייב אותו להשכיר את ביתו הגדול והמפואר בתל אביב ולחפש מקום מגורים זול יותר.

ביאליק תיאר את מגוריו ברמת גן במכתב ששלח בחודש מרץ 1934 לידידו דוד רוטבלום:
...אנו נמצאים בפנסיון, תופסים שלושה חדרים קטנים (אחד לזקן שלנו [אביה של מניה רעייתו של ביאליק] ושניים לי ולאשתי), סמוכים על שולחן בעל הבית, ומשלמים במחיר כל זה שלושים לא"י [לירה ארץ ישראלית] לחודש.

נוכחותו של המשורר הלאומי ביישוב הקטן עוררה התרגשות רבה בקרב כל התושבים.  בזיכרונותיו סיפר נחמיה פלץ כיצד השתדלו כל בני המשפחה להנעים את שהותו של ביאליק בפנסיון הצנוע שלהם, ועל היחס החם שגילה ביאליק אל ילדי המשפחה, הבן אברהם והבנות שרה ופנינה.

אחת הבנות, שרה, סיפרה בזיכרונותיה כי ביאליק נהג בכל ערב שבת לאחר הסעודה לספר לילדי המשפחה סיפור לשבת. לכבוד האירוע נהגו ילדי השכנים לטפס על עץ התות הגדול, שהיה נטוע בחצר הבית, ולהאזין לסיפור מבעד לחלון הפתוח.   

עץ התות אינו קיים עוד, אולם עץ אחר הנטוע בחצר הבית מאפשר לדמיין את אותן שעות קסומות שהעבירו ילדי רמת גן בחברתו של המשורר הלאומי במהלך שמונת החודשים בהם שהה בפנסיון.



 

התמונות צולמו ביום 5 באוקטובר 2012.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה