22 בינו׳ 2013

כנסיית פטרוס הקדוש – הציטוט

ציטוט מן הברית החדשה מצביע על המסר המרכזי של הכנסייה.





תיאור האתר
במרומי הגבעה עליה בנויה העיר העתיקה של יפו נמצאת כנסייה גדולה ומפוארת המוקדשת לשליח פטרוס הקדוש.  

 

במקרים רבים נהוג לשלב בין עיטורי הכנסייה ציטוט של פסוק מכתבי הקודש, הקשור אל הדמות או האירוע להם מוקדשת הכנסייה. בכנסיית פטרוס הקדוש משולב הציטוט במרומי האולם, על הקשת התוחמת את אזור המזבח שבחזית האולם.

 


לטובת מי שהתקשה לאתר את הכתובת, הנה התמונה שוב עם סימון מתאים.  

 


בברית החדשה מסופר כיצד הגיע ישוע יחד עם תלמידיו אל אזור העיר קיסריה פיליפי (כיום בניאס), שם ביקש מהם שיאמרו לו מה חושבים עליו האנשים בגליל בפניהם הטיף. לאחר שהעלו תשובות שונות, ביקש מהם ישוע לומר לו מה הם חושבים עליו. בכיר התלמידים, שמעון המכונה כיפא, אמר לישוע כי הוא המשיח. הייתה זו הפעם הראשונה בה הוכרה משחיותו של ישוע.

הסיפור הזה מופיע בברית החדשה שלוש פעמים:

בספר הבשורה על פי מרקוס (פרק 8 פסוקים 27 – 30):
יֵשׁוּעַ יָצָא עִם תַּלְמִידָיו אֶל הַכְּפָרִים שֶׁבְּאֵזוֹר קֵיסַרְיָה פִילִיפִּי. בַּדֶּרֶךְ שָׁאַל אֶת תַּלְמִידָיו: "מָה אוֹמְרִים הָאֲנָשִׁים עָלַי, מִי אֲנִי?" הֵשִׁיבוּ לוֹ וְאָמְרוּ: "'יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל'; וְיֵשׁ אוֹמְרִים 'אֵלִיָּהוּ' וַאֲחֵרִים אוֹמְרִים, 'אַחַד הַנְּבִיאִים'." שָׁאַל אוֹתָם: "וְאַתֶּם, מָה אַתֶּם אוֹמְרִים - מִי אֲנִי?" הֵשִׁיב כֵּיפָא וְאָמַר לוֹ: "אַתָּה הַמָּשִׁיחַ." הִזְהִיר אוֹתָם יֵשׁוּעַ שֶׁלֹּא יַגִּידוּ עָלָיו לְאִישׁ.


בספר השורה על פי לוקס (פרק 9 פסוקים 18 – 21):
פַּעַם אַחַת כְּשֶׁהִתְפַּלֵּל בְּמָקוֹם בּוֹדֵד וְתַלְמִידָיו הָיוּ עִמּוֹ שָׁאַל אוֹתָם: "מָה אוֹמֵר עָלַי הָעָם, מִי אֲנִי?" הֵשִׁיבוּ: "יֵשׁ אוֹמְרִים, 'יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל', יֵשׁ אוֹמְרִים, 'אֵלִיָּהוּ', וַאֲחֵרִים אוֹמְרִים שֶׁאַחַד הַנְּבִיאִים הַקַּדְמוֹנִים קָם לִתְחִיָּה." שָׁאַל יֵשׁוּעַ: "וְאַתֶּם מָה אוֹמְרִים, מִי אֲנִי?" "מְשִׁיחַ הָאֱלֹהִים", הֵשִׁיב כֵּיפָא. אָז הִזְהִיר אוֹתָם בְּצַוּוֹתוֹ עֲלֵיהֶם שֶׁלֹּא יַגִּידוּ זֹאת לְאִישׁ;
 

ובספר הבשורה על פי מתי (פרק 16 פסוקים 13 – 20):
כְּשֶׁבָּא יֵשׁוּעַ אֶל סְבִיבוֹת קֵיסַרְיָה שֶׁל פִילִיפּוֹס שָׁאַל אֶת תַּלְמִידָיו: "מָה אוֹמְרִים הָאֲנָשִׁים עַל בֶּן־הָאָדָם, מִי הוּא?" הֵשִׁיבוּ: "יֵשׁ אוֹמְרִים, 'יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל'; אֲחֵרִים אוֹמְרִים, 'אֵלִיָּהוּ'; וַאֲחֵרִים - 'יִרְמְיָהוּ אוֹ אֶחָד מֵהַנְּבִיאִים'." שָׁאַל אוֹתָם: "וְאַתֶּם מָה אוֹמְרִים, מִי אֲנִי?" עָנָה שִׁמְעוֹן כֵּיפָא וְאָמַר: "אַתָּה הַמָּשִׁיחַ, בֶּן־אֱלֹהִים חַיִּים!" אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: "אַשְׁרֶיךָ שִׁמְעוֹן בַּר־יוֹנָה, כִּי לֹא בָּשָׁר וָדָם גִּלָּה לְךָ, אֶלָּא אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. וְגַם אֲנִי אוֹמֵר לְךָ כִּי אַתָּה כֵּיפָא וְעַל הַצּוּר הַזֶּה אֶבְנֶה אֶת קְהִלָּתִי וְשַׁעֲרֵי שְׁאוֹל לֹא יִגְבְּרוּ עָלֶיהָ. אֶתֵּן לְךָ אֶת מַפְתְּחוֹת מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם וְכָל מַה שֶּׁתֶּאֱסֹר עַל הָאָרֶץ יִהְיֶה אָסוּר בַּשָּׁמַיִם, וְכָל מַה שֶּׁתַּתִּיר עַל הָאָרֶץ יִהְיֶה מֻתָּר בַּשָּׁמַיִם." אָז הִזְהִיר אֶת תַּלְמִידָיו שֶׁלֹּא יְסַפְּרוּ לְאִישׁ כִּי הוּא הַמָּשִׁיחַ.


הסיפורים בשלושת ספרי הבשורה דומים זה לזה, אולם בנוסח המופיע בספר הבשורה על פי מתי מפורטת גם תשובתו של ישוע לשמעון. כדי להבין את התשובה יש הכיר את משמעות השמות השונים בהם נקרא שמעון.
הכינוי של שמעון בר יונה היה כיפא, מילה בארמית שפירושה "סלע". כאשר מתרגמים את המילה "סלע" ליוונית מכונה שמעון בשם "פטרוס" (כך לדוגמה נקרא האתר הנבטי המפורסם החצוב בסלע בממלכת ירדן בשם "פטרה").
על פי הנוסח של ספר הבשורה על פי מתי פונה ישוע אל תלמידו במילים "אַתָּה כֵּיפָא וְעַל הַצּוּר הַזֶּה אֶבְנֶה אֶת קְהִלָּתִי". המדובר למעשה במשחק מילים לפיו משבח ישוע את חוזק אמונתו של תלמידו, מכנה אותו בשם "סלע" (כיפא) ומציין כי על הסלע האיתן הזה הוא יבנה את הקהילה, כלומר את הכנסייה הנוצרית.

במרומי הכנסייה המוקדשת לפטרוס הקדוש (הוא שמעון כיפא) רשומה בשפה הלטינית תשובתו של ישוע לבכיר תלמידיו, כפי שהיא מופיעה בפרק 16, פסוק 18:
TU ES PETRUS ET SUPER HANC PETRAM ÆDIFICABO ECCLESIAM MIAM

 

אתה הוא פטרוס [TU ES PETRUS]
ועל הסלע הזה [ET SUPER HANC PETRAM]
אבנה את כנסייתי [ÆDIFICABO ECCLESIAM MIAM]

מבט ממוקד אל מרכז הכתובת יגלה את המלאך הקטן המגולף באבן על תקרת הכנסייה ומשקיף על קהל המתפללים והמבקרים בכנסייה. 

 

התמונות צולמו ביום 21 בינואר 2013.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה