22 ביולי 2010

החירבה

בזמן מלחמת העצמאות שכנה חולון בקו החזית והלוחמים להגנתה נאלצו לעמוד במספר קרבות קשים. שלט צנוע מנציח את אחד מאותם אתרי קרבות.

תיאור האתר
בצדו המזרחי של רחוב המעפילים בחולון מסתתר שריד לאחד מאתרי הקרבות מתקופת מלחמת העצמאות.

 

בפינת רחוב רחבעם זאבי ורחוב המעפילים ניצב בית פרטי מוקף גדר.

 

בצדו האחורי, בקצה הרחוק ביותר מרחוב המעפילים, נטוע עץ דקל.

 

למרגלות העץ, על סלע גדול, יש שלט הסבר שהותקן על ידי סניף חולון של חברי ארגון ההגנה.

 


השלט מתאר כי במקום זה ניצב בעבר בית ערבי חרב, ממנו נורתה אש לעבר הבתים הקיצוניים של חולון. המבנה הותקף על ידי כוחות ההגנה ביום 14 בדצמבר 1947.

 


בתוואי בו סלול כיום רחוב המעפילים היה בעבר קו הגבול בין הבתים המערביים של חולון (שהיו חלק משכונת גרין) ובין הבתים המזרחיים של הכפר הערבי תל א-ריש. ביום שישי,  12 בדצמבר 1947, החלו ערביי תל א-ריש להמטיר אש על חולון. עיקר האש נורתה מכיוון התל הגבוה ועמדת החורבה שלמרגלותיו.

במוצאי שבת, לאחר חצות הלילה, יצא דניאל דלוגי, סגן מפקד פלוגת חי"ש (חיל שדה) שחנתה בחולון, עם קבוצה של שבעה לוחמים להתקיף ולכבוש את החורבה. חלקה הראשון של הפעולה בוצע בהצלחה, והלוחמים השתלטו על העמדה הערבית, אולם בשלב זה התקלקל המקלע שבידי הכוח, וגם מקלע נוסף שהובא מחולון התקלקל כעבור זמן קצר. התחמושת והרימונים שהיו בידי החיילים הלכו ואזלו, והכוח נאלץ לסגת חזרה לחולון.

בשלב זה נפגע ונהרג אברהם (יעקב) כץ, אחד מחיילי הכוח. החיילים הנסוגים תחת אש נאלצו להשאיר את גופתו מאחור, והיא נלקחה על ידי הערבים. רק כשנה לאחר מכן, בחודש דצמבר 1948, גילתה אישה ערביה תושבת יפו את המקום בו נקברה גופתו של אברהם כץ בין בתי תל א-ריש. ביום 1 בדצמבר 1948 הוא הובא למנוחות בבית הקברות הצבאי נחלת יצחק.

הייתה זו טבילת האש הראשונה של לוחמי חולון במלחמה הארוכה והאכזרית שעתידה הייתה להימשך עד חודש מאי 1948.

 
התמונות צולמו ביום 15 ביולי 2010.

 
מידע נוסף:


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה