7 בנוב׳ 2015

הכנסייה היוונית קתולית של דיר חנא

כנסייה קהילתית המשמשת את תושבי המועצה המקומית דיר חנא.



תיאור האתר
במרכז המועצה המקומית דיר חנא, ממזרח לשרידי המצודה העתיקה של היישוב, נמצאת הכנסייה המשמשת את הקהילה היוונית קתולית של דיר חנא.  

 
 
הכנסייה בנויה בשוליים המזרחיים של גרעין הכפר הקדום. היא מוקדשת לדמותו של יוחנן האוונגליסט, מחבר ספר הבשורה על פי יוחנן.

 

המבנה המקורי של הכנסייה הוקם בתחילת המאה התשע עשרה. המדובר בכנסייה קטנה מאוד שנועדה לשרת את הקהילה הנוצרית הקטנה שהייתה בכפר באותה עת, ושמנתה כמאה איש. בשנת 2001, כחלק משיפוץ מקיף שנערך בכנסייה, הורחב המבנה ונוסף לו האגף החדש שנראה בחלקו האחורי, והכולל את מגדל הפעמונים הגבוה.    

 

קירות האבן של אולם הכנסייה היו מכוסים במקור בטיח, אולם במסגרת השיפוץ של שנת 2001 הוסר הטיח ונחשפה האבן הטבעית ממנה הוקמה הכנסייה.

 

חזית הכנסייה שונתה גם היא בשיפוץ של שנת 2001. במקור היה מזבח הכנסייה חשוף לעיני קהל המתפללים, אולם הוחלט להתאים את הכנסייה לסגנון המקובל בקהילות המזרח, ולהוסיף את קיר האיקונוסטזיס העשוי אבן.

 

מבעד לפתח המרכזי של האיקונוסטזיס (המשמש את כוהן הדת בעת עריכת טקס המיסה) ניתן לראות את המזבח הנמצא מאחורי הקיר. פתח זה סגור בדרך כלל באמצעות ווילון המסתיר את המזבח.

 

על המזבח ערוכים חפצי הקודש המשמשים במהלך טקס המיסה.



 
בצדו הימני של הפתח המרכזי תלויה האיקונה המציגה את ישוע בתנוחה המסורתית המייצגת את מעמדו כשליט העולם (פנטוקרטור). בידו השמאלית הוא אוחז את ספר הברית החדשה ובידו הימנית הוא יוצר מחווה של תפילה או ברכה.

 

בצדו השמאלי של הפתח המרכזי תלויה האיקונה המציגה את דמותה של מרים, אמו של ישוע, בתוקף מעמדה כיולדת האל (תיאותוקוס). על פי המסורת של הנצרות המזרחית תמיד מוצגת דמותה של מרים כשהיא נושאת את ישוע התינוק.



 
מימין לדמותו של ישוע, בקצה הימני של הקיר, משולבת דמותו של יוחנן המטביל המתואר כבעל שערות ארוכות וזקן פרוע, כשהוא לבוש באדרת שיער.



 
משמאל לדמותה של מרים, בקצה השמאלי של הקיר, במקום המוקצה בדרך כלל לדמות לה מוקדשת הכנסייה, משולבת דמותו של יוחנן האוונגליסט. יוחנן היה אחד משנים עשר תלמידיו של ישוע, ולאחר עליית ישוע לשמיים הפך לאחר השליחים שהפיצו את האמונה הנוצרית. המסורת מייחסת לו את כתיבת "הבשורה על פי יוחנן", אחד מארבעת ספרי הבשורה הכלולים בברית החדשה. באיקונה הוא מתואר כשהוא אוחז בכלי כתיבה ומחזיק את הספר שחיבר.

 

מבט לעבר הפתח השמאלי של האיקונוסטזיס, המשמש כפתח הכניסה העיקרי לצורכי יום יום, שלא במסגרת טקס המיסה.

 

בחלקו האחורי של אולם הכנסייה נמצא האגף החדש שהוקם בשנת 2001, ומשמש את הקהילה הנוצרית כאולם אירועים וכנסים.

 

כך נראה פתח הכניסה אל האולם החדש.

 

וכך נראה מגדל הפעמונים המשולב באגף החדש של הכנסייה.  



 

התמונות צולמו ביום 19 באוקטובר 2015.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה