25 במאי 2014

הקדוש המעונה מסין

הפסל מזכיר למבקרים בכנסייה את ההקרבה האישית שנדרשה מן המיסיונרים שפעלו להפצת הנצרות ברחבי תבל.







תיאור האתר
סמוך לפינה הצפון מערבית של חומת העיר העתיקה של ירושלים, בצידו הצפוני של רחוב ממילא (הכניסה היא מרחוב שלמה המלך מספר 25), נמצא מנזר סט וינסן דה פול. באגפו המזרחי ישנה כנסייה גדולה ומפוארת.  
 



במרכז הכותל המזרחי של הכנסייה מוצב פסל המוקדש לזכרו של אחד הקדושים המעונים שמסרו את נפשם על מזבח הפצת הנצרות ברחבי העולם. 



 
הפסל מוצב בתוך נישה הבנויה בקיר הכנסייה, בין התמונות המייצגות את תחנה 10 ותחנה 11 בדרך הייסורים.     

 

הוא מציג אדם מעונה, לבוש גלימה, הקשור על הצלב. הוא מציין את זכרו של ז'אן גבריאל פרבויאר.

 

ז'אן גבריאל פרבויאר נולד בצרפת ביום 6 בינואר 1802. הוריו היו בעלי חווה חקלאית קטנה, וגידלו את שמונת ילדיהם באווירה דתית. ז'אן גבריאל הצטרף בגיל 16 למנזר, ובגיל 18 קיבל על עצמו את נדרי הנזירות במסדר הקשור אל ווינסנט דה פול. הוא המשיך בלימודיו ובגיל 23 הוסמך ככוהן דת.
בשנת 1835, בהיותו בגיל 33, התנדב ז'אן גבריאל להישלח כמיסיונר אל סין. הוא הפליג אל מקאו, שם הקדיש מספר חודשים ללימוד השפה הסינית, ובסוף שנת 1835 נשלח אל תחנת המיסיון במחוז הונאן, שם פעל במרץ משך כשנתיים  להפצת הנצרות בקרב האוכלוסייה המקומית.
בתחילת שנת 1838 הועבר ז'אן גבריאל פרבויאר לתחנת מיסיון אחרת, במחוז חוביי שבמרכז סין. הוא המשיך בפעילותו המיסיונרית בקרב תושבי המחוז החדש, עד אשר נקטעה פעילותו בצו השלטונות.
בחודש ספטמבר 1839 החליט המשנה לקיסר שמשל במחוז חוביי על שורה של צווים כנגד פעילותם של המיסיונרים הנוצרים. בעקבות צווים אלו החלו רדיפות כנגד המיסיונרים, ופעילותם נאסרה. אחד מעוזריו הסינים של ז'אן גבריאל פרבויאר הסגיר אותו לידי השלטונות תמורת שלושים אונקיות של כסף (מספר בעל משמעות רבה המזכיר את הסכום ששולם ליהודה איש קריות תמורת הסגרתו של ישוע לרומאים), והוא נאסר והושלך לבית הכלא.
מסכת ייסוריו של ז'אן גבריאל נמשכה כשנה תמימה. הוא הועמד למשפט שוב ושוב בפני מספר ערכאות משפטיות, כשבכל פעם מתלווה לחקירתו ומשפטו סדרה של עינויים קשים. לבסוף הוא הובל אל עיר הבירה של מחוז חוביי, שם הועמד למשפט בפני המושל ודינו נגזר למוות. גזר הדין אושר על ידי צו קיסרי, וביום 11 בספטמבר 1840 הוא נלקח אל מותו.
ז'אן גבריאל פרבויאר הובל אל מקום ההוצאה להורג יחד עם שבעה נידונים נוספים, פושעים פליליים שדינם נגזר למוות. הוא נקשר אל צלב שהועמד המקום ההוצאה להורג, חבל נכרך סביב צווארו והוא נחנק למוות.

 

הקרבתו וסבלו של ז'אן גבריאל פרבויאר זכתה להכרת הכנסייה הקתולית. בחודש יולי 1843, כשלוש שנים לאחר מותו, הוענק לו התואר "נכבד" (Venerable), שהוא השלב הראשון בדרך הארוכה להכרה כקדוש. בחודש נובמבר 1889 הכריז עליו האפיפיור ליאו ה-13 כעל "מבורך", ובחודש יוני 1996 השלים האפיפיור יוחנן פאולוס השני את התהליך והכריז על ז'אן גבריאל פרבויאר כעל "קדוש".

בשלט המופיע מתחת לפסלו של ז'אן גבריאל הוא מופיע עדיין בתואר "מבורך" (בצרפתית - Bienheureux).    

 

התמונות צולמו ביום 20 במאי 2014.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה