22 בנוב׳ 2012

המבנה ההיסטורי של משטרת רחובות

תחנת המשטרה של רחובות הוקמה בסוף שנות ה-30 של מאה העשרים, כחלק מן המאמץ הבריטי לדיכוי המרד הערבי.




תיאור האתר
במרכז העיר רחובות, ברחוב הרצל מספר 206, שוכן המבנה הגדול של משטרת העיר רחובות.     

 


הבניין ממוקם בנקודה הגבוהה ביותר ברחוב, ולפני שהוקמו מבני המגורים הגבוהים שלידו ניתן היה לצפות מן המשטרה על כל השטח שמסביב.

 

במרכז חזית הבניין נמצא הפתח הראשי אל מבנה המשטרה.

 

כיום משמש הבניין את משטרת העיר רחובות ואת מטה מרחב השפלה של המשטרה.     

 

מעל הפתח מותקן שלט עם שמה של תחנת המשטרה מן הזמן בו הוקם הבניין, בתקופת המנדט הבריטי. השם "רחובות" רשום בשלוש שפות, על פי הסדר שהיה מקובל באותם ימים: אנגלית, ערבית ועברית.     

 

בגינה שבחזית המבנה, בצדו הימני (הדרומי), מותקן שלט הסבר שהוצב על ידי עיריית רחובות.   

 

בסוף שנות השלושים – ימי המאורעות בארץ – הקימה הממשלה הבריטית כמה תחנות משטרה ברחבי הארץ. חלק מהן הוקם על הגבול בצפון הארץ, וחלק אחר במקומות בעלי ערך ביטחוני מיוחד. אחד היישובים האלה הייתה רחובות. בניין המשטרה נבנה לפי תכנית של המהנדס הבריטי צ'רלס טיגארט, ועל שמו נקרא גם הבניין – משטרת טיגארט. עם סיום המנדט הבריטי, עבר הבניין לידי כוחות הצבא הישראלי, ומאז הוא עומד לרשות משטרת ישראל. בראשית שנות החמישים שימשה הקומה הראשונה לכל הפעילויות המשטרתיות, ואילו בקומה השנייה והשלישית גרו שוטרי התחנה.   

 

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מאפשרים לתאר את תולדות המבנה בצורה מפורטת ומדויקת יותר.

בשנת 1936 פתחו הערבים בארץ ישראל במסע של התקפות שוד ורצח כנד היישוב היהודי וכנגד מוסדות השלטון הבריטי. כוחות המשטרה לא היו ערוכים כלל לטפל באירועים מסוג זה, ולאחר שורה ארוכה של התקפות בהן נשרפו תחנות משטרה ונרצחו שוטרים עמדה משטרת המנדט בפני שוקת שבורה.

לאחר ניסיונות כושלים לפתור את הבעיה, פנו שלטונות המנדט בסוף שנת 1937 אל קצין המשטרה סר צ'רלס טגארט והזמינו אותו להגיע לארץ ישראל ולגבש תכנית פעולה. טגארט (ולא "טיגארט") לא היה מהנדס, אלא קצין משטרה בדימוס, ששימש בתפקידו האחרון כמפקד משטרת העיר כלכותה שבהודו, שם צבר ניסיון רב בדיכוי מהומות.

טגארט הכין תכנית ולפיה יבנו ברחבי הארץ מספר דגמים של תחנות משטרה מבוצרות, אשר יאפשרו לשוטרים המתגוררים בהן להגן על מבנה התחנה מפני התקפות. הבנייה בפועל החלה במחצית שנת 1940, ולמרות פרוץ מלחמת העולם השנייה השקיעו הבריטים את סכומי הכסף הגדולים שנדרשו לצורך הקמת תחנות המשטרה. העבודה בוצעה במהירות, ובתוך כשנה הושלמה הקמתן של 62 תחנות משטרה בכל רחבי הארץ.

הקמת התחנות בוצעה בידי מספר קבלני בניין, עימם חתמו הבריטים על חוזה. משטרת רחובות הוקמה על ידי קבלן יהודי, חברת שחורי את רובינשטיין, אשר בנה גם את תחנות המשטרה של רמת גן, תל מונד וצרפנד אל ח'ראב.

כאמור, המליץ טגארט על מספר דגמים של תחנות בגדלים שונים, החל בתחנה עירונית גדולה (כמוה נבנתה רק אחת, בעיר רמלה), וכלה במבנה קטן של עמדת משטרה. תחנת רחובות נבנתה על פי הדגם השני בגודלו, אשר נועד לשמש את מטה משטרת הנפה ואת שוטרי תחנת המשטרה הכפרית. על פי דגם זה הוקמו לדוגמה גם מבני המשטרה של פתח תקוה, טבריה וצפת.


בפינה הצפון מערבית של המבנה הגדול מתנוסס מגדל גבוה עם חרכי ירי.

 

מגדל זה היה מרכיב חשוב בעיצוב מבנה תחנת המשטרה, ונועד לאפשר לשוטרי התחנה להגן על המבנה מפני הפורעים הערבים שנהגו לתקוף את תחנות המשטרה בתקופת המרד הערבי.   


 

התמונות צולמו ביום 13 בנובמבר 2012.

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה