12 באוק׳ 2012

המזקף השומר על דרך הביטחון

שריד לדרך הביטחון שאפשרה לעקוף את הישובים הערבים העוינים בזמן מלחמת העצמאות.







תיאור האתר
בצפון העיר ראשון לציון, בלב השדות שמצפון לשכונת נחלת יהודה, עומד מגדל יצוק בטון ששרד מתקופת מלחמת העצמאות.

 

על גבי הצילום המצורף (שמקורו באתר Google Earth) מסומן הנתיב המוביל אל המגדל. ניתן לנסוע ברכב לאורך מסלול המתחיל בתחנת הדלק שממזרח לשכונת נחלת יהודה על כביש מספר 412, או ללכת ברגל מן הצומת של כביש 412 ורחוב פרופ' קמרון.

 

בצד ימין נמצא רחוב פרופ' קמרון, המוביל אל מכון וולקני. מעט דרומה מן הצומת יוצאת מערבה (לצד שמאל בתמונה) דרך עפר טובה.

 

מיד בתחילת הדרך ניתן לראות מרחוק את מגדל הבטון אליו יש להגיע.    

 

בנקודת הפיצול הראשונה יש לפנות לנתיב הימני המטפס במעלה גבעה מתונה (הנתיב השמאלי מוביל אל התוואי המתוכנן של כביש עוקף נחלת יהודה).

 

מבט מזרחה מן הנקודה הגבוהה ביותר במעלה הגבעה אל עבר הדרך בה הגענו מכיוון כביש מספר 412.

 

כאשר עומדים בנקודת הפיצול השנייה ניתן לראות בבירור מצד שמאל את מגדל הבטון, אולם הנתיב שמאלה סגור באמצעות מחסום. יש לפנות גם הפעם אל הנתיב הימני העוקף את המגדל מצדו הצפוני.

 

מבט אל המגדל מנקודת תצפית הסמוכה אליו מצדו הצפוני.

 

ומבט נוסף, מקרוב. מכיוון זה אפשר להתרשם ממרפסת התצפית המבוצרת הבנויה בראש המגדל.

 

הליכה קצרה מערבה במורד הגבעה.

 

תוך הצצה לעבר המגדל בעת שחולפים על פניו.

 

ומיד פונים חזרה מזרחה במעלה הדרך המוליכה אל המגדל.

 

מגדל התצפית, או ה"מזקף" כפי שבונה בפי אנשי דור מלחמת העצמאות, הוקם בתחילת שנת 1948, עם סלילת דרך הביטחון אשר קישרה את תל אביב עם ראשון לציון. דרך הביטחון עברה בשטחי החולות והפרדסים שבין חולון וראשון לציון, תוך עקיפת היישובים הערביים שחסמו את התנועה של כלי רכב יהודיים על הדרך הראשית. עיקר החסימה הייתה בכפר יאזור ובכפר בית דג'אן, ודרך הביטחון עברה מדרום להם. מראשון לציון המשיכה התנועה לעבר יישובי הדרום ולעבר ירושלים. 

 

באותה תקופה היה האזור כולו נטוע פרדסים, אשר יכלו לשמש את הערבים להנחת מארב לכלי הרכב העוברים בדרך הביטחון. לפיכך הקימה ההגנה מספר עמדות שמירה, או מזקפים, מהם ניתן היה לצפות על הסביבה ולאתר את התוקפים מבעוד מועד. המגדל הגבוה שמצפון לנחלת יהודה הוא המזקף ששרד בצורה הטובה ביותר מתקופת המאבק על דרך הביטחון.

 

בשנים שחלפו מאז מלחמת העצמאות התייבשו הפרדסים ועציהם נכרתו. המגדל המיותם נותר עומד כשהוא נטוש בלב השדות החשופים. בשנים האחרונות נתפס המקום על גורם כלשהו שעבר לגור בתוך המגדל ההיסטורי.

 

עם הזמן הולך וגדל היקף המבנים המאולתרים העוטף את מגדל השמירה, ויש לקוות כי הוא ימשיך וישרוד עד אשר ימצא הגורם הממלכתי שייקח על עצמו את שימור המבנה והעמדתו לרשות הצבור כפי שראוי למבנה ההיסטורי.

 

מבט נוסף, הפעם מכיוון דרום, על המגדל ועל ה"התיישבות" שצמחה סביבו. החפירה שבקדמת התמונה היא חלק מן הנתיב המתוכנן של כביש עוקף נחלת יהודה.

 

 

התמונות צולמו ביום 24 באוקטובר 2012.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה