15 ביולי 2012

פיצוץ בית אבו ג'בן

אתר הנצחה להתקפה של ארגון ההגנה כנגד מפקדה של הערבים במלחמת העצמאות.

תיאור האתר

בצפון המזרח העיר ראשון לציון, בצדה המערבי של דרך המכבים (כביש מספר 412), על גבעה בלב שטחה של הקריה החקלאית, נמצא האתר בו שכן בעבר ביתו של זוהדי אבו ג'בן.     



על הגבעה יש קבוצה של מספר עצי פיקוס גדולים.


 

ממזרח לקבוצת העצים, לצד האנדרטה לזכר חללי משרד החקלאות, מוצבת אבן המנציחה את ההתקפה על בית אבו ג'בן.



אבן ההנצחה מוקפת גדר מתכת נמוכה.


 

בחלקה התחתון של האבן מותקן שלט הסבר.


 

בעקבות עליית אוטובוס יהודי על מוקש בקרבת מקום בפברואר 1948 [בבוקר יום 11 בפברואר 1948] ופציעתם של 28 מנוסעיו, פוצץ בית אבו ג'בן ממנו יצאו אנשי הכנופיות לפעילות עויינת. מבצע פיצוץ הבית הוטל על מחלקה מגדוד 52 בחטיבת גבעתי בפיקוד סגן מפקד פלוגה ב' שלמה להט (צ'יץ), לימים אלוף בצה"ל וראש עיריית תל אביב-יפו. ב-26 בפברואר התבצעה הפשיטה שכללה טיהור ופיצוץ הבית הדו קומתי, בית הבאר וחסימות דרכי העפר לבידוד אזור הפעולה. תוצאות הקרב: מחיקת בית אבו ג'בן ובית הבאר, לאוייב עשרות הרוגים לכוחותינו פצוע אחד [שייקה הרמן, החבלן שנפצע בזמן ההתפוצצות]. כל הכבוד לחיילי פלוגה ב' וחבלני גבעתי על גילוי נחישות, אומץ לב ותבונה בקרב זה.


 

בחלקה העליון של אבן ההנצחה משולב איור הממחיש את תכנית הפעולה. הכוח בפיקודו של שלמה להט התמקם בשעה 3:00 לפנות בוקר ממערב לבית, ושלח שלשה כוחות משנה. כוח אחד התמקם מדרום לבית והציב חסימה כלפי מזרח. כוח שני התמקם מצפון לבית והציב חסימה כלפי צפון, כוח שלישי, בפיקודו של מוטקה לנדסמן, פנה לעבר בית הבאר שמצפון לבית. לאחר מיקום כוחות המשנה הצליחו אנשי הכוח העיקרי לפרוץ בשקט את הגדר שהקיפה את הבית ולהפתיע את השומרים הערבים שהיו בו. לאחר קרב קצר השתלטו הלוחמים על הבית, הניחו בו חומר נפץ ופיצצו אותו. בפיצוץ נהרס חלק גדול מן הבית, ורק כשליש ממנו נותר עומד. ביום 8 במרץ 1948 הותקף הבית שוב ופוצץ כולו.


 

בחלקה הצפוני של הגבעה נותרו מספר שרידים מן הבית הגדול שעמד עליה.


 

ובחלקה המערבי של הגבעה נמצאת בריכת מים בצורת מתומן.


 

במרכז כל אחד מדפנות הבריכה משולב עיטור דמוי שושן.


 

מבט בעדשה רחבה על הבריכה הריקה.


 

ועוד מבט אל חלקה הפנימי של הבריכה.


 

התמונות צולמו ביום 13 ביולי 2012.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה