14 במרץ 2011

גן המנהיגים - בנימין זאב הרצל

אחד משבעת אתרי ההנצחה למנהיגי האומה.






תיאור האתר
בצפון ראשון לציון, ממזרח למחלף של רחוב ז'בוטינסקי עם כביש מספר 4, יש פארק רחב ידיים הנקרא בשם "פארק מנהיגי האומה". גן המנהיגים נמצא בצדו המזרחי של הפארק (אתר מספר 6 במפה) [ראה מידע על גן המנהיגים בקישור זה].

 

בקירות שסביב הרחבה משובצים לוחות, מעשה ידיו של האמן רענן כספין, עם תמונות ודברי הסבר על המנהיגים. קבוצת לוחות מספר 1 בתרשים מציגה את בנימין זאב הרצל.  

 

תמונה כללית של קבוצת הלוחות.

 

ד"ר בנימין זאב תיאודור הרצל (1860 – 1904).

 

בבאזל יסדתי את מדינת היהודים. לו אמרתי זאת היום בפומבי, הייתה התשובה מעוררת צחוק מכל עבר. אולי בעוד חמש שנים, לכל היותר בעוד חמישים שנה, יכירו בה הכל. בנימין זאב הרצל, יומן, 1897. 

 

תמונה של בנימין זאב הרצל על רקע מלון "שלושת המלכים" בעיר באזל, בה התקיים בשנת 1897 הקונגרס הציוני הראשון.
בפינה השמאלית התחתונה שתי תמונות קטנות:
בתמונה השמאלית כרזה של הקרן הקיימת לישראל ובה מופיעה דמותו של הרצל כשהוא נשען על מרפסת המלון בבאזל. הרצל מופיע על רקע מגדל דוד בירושלים, וקבוצת אנשים העולים לארץ ישראל.
בתמונה הימנית מופע ספרו של תיאודור הרצל "אלטנוילנד".

 

משפטן, סופר, עיתונאי ומדינאי. יוצר הציונות המדינית, חוזה המדינה, מייסד ויושב ראש ההסתדרות הציונית (1897). נולד בבודפשט, הונגריה. עבר עם משפחתו לווינה, שם קיבל תואר דוקטור למשפטים. בשנת 1868, בפריז, הוציא לאור את ספרו "מדינת היהודים" ובו הצעה לפתרון בעיית היהודים על ידי הקמת מדינה יהודית. כינס שישה קונגרסים ציוניים בין השנים 1897 – 1903. בשנת 1902 פרסם את ספרו השני "אלטנוילנד" – אוטופיה על מדינת היהודים בארץ ישראל.

 

נשא ונתן עם ממשלת בריטניה על התיישבות יהודית בקפריסין ובחצי האי סיני. בעקבות פרעות קישינב העלה בקונגרס השישי את "תוכנית אוגנדה" ונתקל בהתנגדות חריפה. הרצל נפטר  בכ' בתמוז תרס"ד 1904 ונקבר בווינה. בשנת 1949, לאחר קום מדינת ישראל, הועלו עצמותיו לארץ והוא נקבר ב"הר הרצל".

 

הרצל בראשון לציון. הרצל הגיע לארץ ב-26 בחודש אוקטובר 1898, י' בחשון תרנ"ט, במטרה לפגוש את קיסר גרמניה וילהלם השני, שביקר בארץ. הרצל קיווה שהקיסר ישכנע את בן בריתו, הסולטאן העותמאני, לתת או למכור ליהודים את ארץ ישראל. ביומו הראשון בארץ הגיע הרצל אל ראשון לציון ובה התקבל בהתרגשות ובכבוד רב.

 

 

התמונות צולמו ביום 13 באוגוסט 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה