11 במרץ 2011

האתר של בית הנוטרים בחולון

האתר בו ניצב בעבר מבנה שמירה ששירת את מגיני המקום בתקופת מאורעות 36 ובתקופת מלחמת העצמאות.



תיאור האתר
בצפון העיר חולון, בצומת בה נפגש רחוב יפו על רחוב נחשון, נמצאת גינה ציבורית קטנה.

 

גינה זו מהווה את השטח הפתוח היחידי באיזור הבנוי בצפיפות בבתים קטנים צמודי קרקע.  

 

הגינה כוללת מספר מתקני משחק להנאת ילדי השכונה.

 

בחלקה הדרומי של השכונה מוצב סלע גדול, עליו ניתן עדיין לראות את שרידי הברגים שהחזיקו שלט הסבר שנעלם.  

 

בשלט היה רשום:
עמדת "הנוטרים". בבית במקום זה, על שתי קומותיו, שכנה תחנת נוטרים שהוקמה בשנת 1944 ונועדה להגן על בטחון המשתכנים היהודים שהועברו מיפו לגבול חולון. בליל 2.1.1948 חדרה חוליית חבלנים של האויב ופוצצה את הבית. בדרך נס לא נגרמו אבידות בנפש, אך העמדה נהרסה בחלקה.

 

בזמן מלחמת העולם השנייה פרצה בשכונות העוני שעל גבול יפו מגיפת דבר שהפילה חללים רבים. ממשלת המנדט הבריטי החליטה לדלל את איזורי המגורים הצפופים, ולהעביר חלק מן התושבים לשכונות מגורים חדשות. חלק מן התושבים היהודים הועברו לשכונה שהוקמה ממערב לחולון, ואשר זכתה לכינוי הלא מחמיא "שכונת הדבר" (לימים שונה שם השכונה והיא נקראת כיום בשם "שכונת אביב").
על מנת להגן על תושבי השכונה המבודדת הוקם בליבה מבנה בן שתי קומות בצורת האות "ר", שבקומתו השנייה היו חרכי ירי ובקומתו הראשונה היה מחסן הנשק וחדרו של השומר. במבנה הוצבה יחידה שכללה 10 נוטרים, אשר הייתה מצויידת בעשרה רובים, אקדח רקטות ומקלע מסוג "לואיסגאן".
עם פרוץ מלחמת העצמאות התיישבו בבית לוחמי ההגנה, ששמרו על השכונה מפני הערבים שבשכונת תל א-ריש הסמוכה. בתחילת חודש ינואר, בלילה גשום וסוער, הצליחו חבלנים ערבים מן הכפר הסמוך לחדור אל לב השכונה, ולהצמיד למבנה עמדת הנוטרים מטען גדול של חומר נפץ. בשעה 8:00 בלילה נשמע פיצוץ אדיר, וחלק גדול של המבנה קרס והתמוטט.
בתום המלחמה פונו הריסות המבנה, והשטח הפך להיות גן ציבורי. יפה עשה סניף חולון של ארגון חברי ההגנה שהציב במקום שלט הנצחה, אולם למרבה הצער שלט זה נעלם ואיננו.

התמונות צולמו ביום 23 ביולי 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה