1 בפבר׳ 2011

אלוהים ישמור

כתובת בערבית המותקנת על קיר המבנה ביפו מכילה ציטוט מן הקוראן כסגולה להצלחה והגנה.




תיאור האתר
על קיר של בית במרכזה של יפו, סמוך לצומת בה נפגש רחוב ד"ר ארליך עם שדרות ירושלים, ניתן לראות כתובת בערבית המעידה על אדיקות וביטחון בישועת אללה.

 

המדובר בבית שנמצא ברחוב ד"ר ארליך מספר 39. בית זה נבנה בסגנון הבינלאומי בשנות השלושים של המאה העשרים.

 

על קיר המרפסת בקומה השנייה של הבית הותקן שלט עם כתובת בשפה הערבית.

 

כתובת זו מכילה את פרשה (סורה) 113 מן הקוראן.  
בשורה הראשונה של הכתובת כתוב המשפט " בשם אללה הרחמן והרחום". בשורות הבאות מצוטטת פרשה 113 מן הקוראן, הנקראת בשם "בקיעת השחר".
בסוף השורה האחרונה, לאחר העיטור העגול, רשומות המילים " דברי אללה העצום". מילים אלו אינן חלק מן הפרשה בקוראן, אלא נוסח קבוע שנהוג להוסיף לאחר הבאת ציטוט מכתבי הקודש.  

 

 
להלן נוסח "חזון השחר" על פי תרגום של הרמן רקנדורף:
אמור: אנוסה לעזרה אל אלהי השחר, כי יצילני מכל הרע אשר ברא, מרעת הירח בהתקדרו, מרעת הקושרים קשרי קסמים, ומרעת המקנא בקנאו בי!.

 
להלן נוסח "פרשת בקיעת השחר" על פי תרגום של יוסף יואל ריבלין:
אמור: אחסה באלהי בקיעת השחר, מפני הרע אשר ברא, ומפני אפל הליל כאשר חדר, ומפני רע הנופחות בקשרים, ומפני רע מקנא בקנאו.
 
להלן נוסח "בשורת בוקע השחר" על פי תרגום של אהרון בן שמש:
אמור: אבקש מחסה בריבון, בוקע השחר, מרעת בני האדם אשר ברא, מהסכנה שבחושך ואפלה, מלחישות המכשפות וקשריהן, ומעין הרע של המקנא עת יקנא.
 
להלן נוסח "סורה השחר הבוקע" על פי תרגום של אורי רובין:
אמור, ישמרני ריבון השחר הבוקע, מפני רעתם של כל יצוריו, ומפני רעתו של אופל בהאפילו, ומפני רעתן של נושפות בקשרים, ומפני רעתו של קנאי בקנאו.
 
להלן נוסח "סורת הבוקר הבוקע" על פי תרגום של סובחי עלי עדוי:
אמור, אני חוסה בריבון הבוקר הבוקע, מפני רוע מה שברא, ומפני רוע לילה כאשר מחשיך, ומפני רוע הנופחות בקשרים, ומפני רוע קנאי כאשר מקנא.

המילים "הקושרים קשרי קסמים", "הנופחות בקשרים", "לחישות המכשפות וקשריהן" או "נושפות בקשרים" (על פי התרגומים השונים) מתייחסות אל מכשפות שנהגו לעשות קשרים בחוטים ולהשתמש בהם לשם הטלת כשפים שיזיקו לאנשים. המסורת מספרת כי מכשפות אלו היו בנותיו של יהודי שהתנגד לנביא מוחמד, ועשה כשפים נגדו באמצעות בנותיו. 

מקובל להשתמש בסורה (או בחזון או בפרשה או בשורה) 113 כלחש שמטרתו לבקש את חסות האלוקים. שילוב הכתובת בקיר המבנה נועדה להגן עליו ועל יושביו מפני עינם הרעה וקינאתם של בני האדם.    

 


התמונות צולמו ביום 31 בינואר 2011.  

_____________­­­___________________
תודה לד"ר אלי מועלם על עזרתו בהכנת הידיעה