15 ביולי 2010

אמוניט מקיר יזעק

מאובן מרשים של אמוניט משולב באבן מאבני הגדר הבנויה באחד הרחובות שבשכונת זיכרון יוסף.



תיאור האתר
באיזור נחלאות בירושלים, בשכונת זיכרון יוסף, בצומת בו נפגש רחוב הרב יצחק בראשי עם רחוב חכם שלום, מסתתר בעל חיים ימי עתיק יומין.

 

בפינה הדרום מערבית של מפגש הרחובות עומד "בית כנסת – נביא יחזקאל" המשמש את בני העדה הכורדית יוצאי איזור עמידיה שבכורדיסטן.

 

השלט המרשים שמעל פתח בית הכנסת שבמעלה המדרגות מתאר את תולדות בית הכנסת המיוחד הזה.

 

והתיאור מופיע גם מעל לוח המודעות שמשמאל לשער הכניסה לבית הכנסת.

 

אולם הביקור הפעם מתמקד בגדר האבן שמעבר לפינת בית הכנסת, בחלק הפונה אל רחוב חכם שלום.

 

במבט ראשון קשה לאתר את בעל החיים המסתתר היטב בין אבני הגדר.

 

יש להתקרב אל הקיר ולחפש היטב.

 

התרשים המצורף נועד לסייע לאלו המתקשים בחיפוש. מוצע להיעזר בצינור המתכת שבצד שמאל כנקודת מוצא, להתמקד בנדבך האבן השלישי של הגדר, ולהוביל את המבט אל האבן השלישית מימין לצינור המתכת.

 

בצידה הימני של האבן המסותתת מסתתר אמוניט גדול מימדים.

 

 וזה המיקום, לטובת אלו שטרם איתרו את הייצור הנכחד.

 


האמוניטים היו ייצורים ימיים בעלי קונכיה, שהשתייכו למערכת הרכיכות. על קבוצה זו נמנים כיום בעלי חיים דוגמת החלזונות, התמנונים והדיונונים. בציור ניתן לראות שחזור משוער של אמוניט בעל קונכיה השוחה במי הים בעזרת זרועותיו המרובות (מקור הציור בוויקיפדיה באנגלית בערך "אמוניט").

 

האמוניטים קיבלו את שמם בגלל הדמיון שבין קונכייתם המפותלת ובין כלי הנשיפה המפותל ששימש את כוהני האל אמון בעת הפולחן במקדשי מצרים העתיקה. "קרן אמון" הייתה אחד מכלי הנשיפה העתיקים ביותר.

האבן ממנה עשויים הרי ירושלים עשירה במאובנים של ייצורים ימיים, ורבים מהם מתגלים כאשר חוצבים בסלעים ומסתתים מהם אבני בניה. עם זאת, לא רבים הם המקרים בהם מאובן שלם של קונכיית אמוניט נחשף בצורה יפה שכזו.

התמונות צולמו ביום 24 במרץ 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה