27 ביוני 2014

כתובת אמת המים ברחוב שער השלשלת

כתובת עתיקה משובצת בקיר אחד מרחובות העיר העתיקה בירושלים.





תיאור האתר
בעיר העתיקה של ירושלים, בחלקו המזרחי של רחוב שער השלשלת, על קיר הבית שבפינת רחוב הגיא ורחוב השלשלת, מותקנת כתובת מן התקופה הממלוכית המנציחה את אחד ממפעלי הבנייה של השליטים המוסלמים.

 

הכתובת מותקנת על הבית שבפינה הצפון מערבית של מפגש הרחובות, בחזית הפונה אל רחוב שער השלשלת.  

 

רחוב הגיא יוצא מצדו הצפוני של רחוב שער השלשלת, ויורד בגרם מדרגות לעבר המשך הרחוב הנמצא במפלס נמוך יותר. השלט לצד הרחוב מכוון אל הכותל המערבי, אליו ניתן להגיע דרך המנהרה המובילה דרומה אל רחבת הכותל.     

 

כתובת ההנצחה מותקנת במרומי הקיר, משמאל לחלקה העליון של הקשת שבכניסה אל רחוב הגיא.

 

מעל שלט הקרמיקה המודרני הנושא את שם הרחוב "רחוב שער השלשלת".

 

חלקה הימני של כתובת שחוק לחלוטין, אולם חלקה השמאלי נותר בשלמותו ומאפשר לקרא את עיקרי נוסח הדברים.

 

השבח לאל אשר השפיע מחסדו.... תמיכתו היפה כדי לבנות את תעלות המים המובילות לבית הקדוש.... אדוננו וריבוננו.... שולטן האסלאם והמוסלמים, נוצח הכופרים והמשתפים, מכניע המורדים.... אלמלך אלאשרף אבו אלנצר קאיתבאי, אשר שלטונו המפואר לא חדל מלהביא נצחונות לאסלאם.... וזאת באמצעות העבד הזקוק אל אללה יתעלה, האמיר נאצר אלדין מחמד בן אלנשאשבי.... מעשיו הטובים ביותר וייתן לו להגיע לכל דבר טוב עד סוף מאווייו. והחל לעסוק בזה זין אלדין קאסם, ישפיע עליו אללה יתעלה רב טובה.... העשור הראשון בחודש ג'ומדא השני שנת ארבע ושבעים ושמונה מאות, השבח לאללה בלבד ותפילת אללה על אדונינו מחמד ועל משפחתו והדתאבה שלו.

 

בשנת 874 על פי הלוח המוסלמי, היא שנת 1469 על פי הלוח הכללי, הסתיים שיפוץ אמת המים שנבנתה על ידי הורדוס בסוף ימי בית שני, ושהובילה את מי מעיינות עין ערוב, דרך בריכות שלמה, אל הר הבית. היה זה אחד מתוך שורה ארוכה של שיפוצים ועבודות תחזוקה שביצעו השליטים המוסלמים לאורך הדורות. השיפוץ אותו מציינת הכתובת בוצע בימיו של השולטן הממלוכי קאיתבאי, הנחשב לגדול השולטנים הממלוכים. הוא שלט שנים רבות, משנת 1468 עד שנת 1496, והתפרסם בזכות מפעלי הבנייה הרבים שיזם בכל רחבי ממלכתו.  


התמונות צולמו ביום 21 בנובמבר 2012.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה