8 בנוב׳ 2012

קברו של יעקב שטרק

מצבה מחודשת שהונחה על קברו של הצייר יעקב שטרק שבהר הזיתים.






תיאור האתר
בשולי בית הקברות היהודי שעל הר הזיתים נמצא קברו של יעקב שטרק, אחד האמנים הבולטים של בית הספר "בצלאל".    

 

דרך יריחו יוצאת מאזור גת שמנים ומקיפה את הר הזיתים מכיוון דרום. בצידה הצפוני של דרך יריחו נמצאת הכניסה הדרומית אל בית הקברות היהודי.

 

כחמישים מטרים לאחר הכניסה לבית הקברות, בצדו הימני של הכביש, יש גרם מדרגות המוריד את המבקר אל החלקה הנקראת בשם "כוללים א".  

 

קברו של יעקב שטרק נמצא בפינה הדרום מזרחית של החלקה, בקרבת הגדר המפרידה בין חלקת "כוללים א" ובין החלקה שממזרח לה.  

 

הקבר נמצא למרגלות העץ הגדול הנטוע על הגבול בין שתי החלקות.

 

המצבה המונחת כיום על הקבר היא חדשה. היא הוצבה על ידי בני משפחתו של יעקב שטרק ביום 19 באוקטובר 2012, ג' חשון תשע"ב, יום השנה לפטירתו.

 

יעקב שטרק נפטר בשנת 1916, בתקופת מלחמת העולם הראשונה. מדברי ההספד שפורסמו סמוך לפטירתו ניתן ללמוד כי נפטר ממחלה שהחמירה עקב התזונה הלקויה והקשיים בתקופת המלחמה.

המצבה המקורית, שהוקמה עם פטירתו של יעקב שטרק, נהרסה על ידי השלטון הירדני בעת ביצוע עבודות הסלילה של דרך יריחו. הקמת הדרך גרמה נזק גדול מאוד לבית הקברות היהודי, ומאות מצבות נהרסו יחד עם המידע על זהות הנקברים.    

בחודשים האחרונים התגלה בארכיון החברה קדישא רישום המתעד את מקומו של הקבר ואת נוסח הכתובת המקורית שהייתה רשומה על המצבה. בני המשפחה בחרו לשחזר את המצבה קרוב ככל האפשר לנוסח המקורי.

פ"נ [פה נטמן] יעקב שטארק בן אלחנן ז"ל. אמן האותיות העבריות, מראשוני תלמידי ומורי בצלאל. נולד בקרקוב בשנת תרמ"א, נפטר בירושלים ג' חשון תרע"ו. ייזכר לעד, תנצב"ה [תהה נשמתו צרורה בצרור החיים].   

 

שם משפחתו של יעקב שטרק נרשם במקור על המצבה "יעקב שטארק" (עם "א"), וכך שוחזר על המצבה החדשה.

 

יעקב שטרק התמחה בעיצוב יצירות אמנות המבוססות על שילוב אותיות עבריות. אחד התשליבים המפורסמים שעיצב כלל את אותיות המילה "ירושלים". המשפחה בחרה להוסיף את העיצוב המפורסם על המצבה החדשה, זו שהחזירה אל התודעה את זכרו של האמן המוכשר.


 

התמונות צולמו ביום 19 באוקטובר 2012.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה