19 בנוב׳ 2012

חזית כנסיית הקבר

צילום איכותי של חזית כנסיית הקבר מאפשר לבחון את חלקי המבנה.







תיאור הפריט

הצלם
הצלם פליקס בונפיס (Bonfils) נולד בצרפת בשנת 1831. הוא הגיע ללבנון בשנת 1860 יחד עם חיל המשלוח הצרפתיוהחליט להישאר בה. בונפיס פתח בעיר ביירות חנות צילום בשם "בית הצילום האוריינטלי", וממנה יצא למסעות צילום ברחבי המזרח התיכון. לאחר פטירתו בשנת 1885 המשיך אדריאן בנו את פעילות בית העסק עד שנת 1890.

התמונה
התמונה האיכותית מאפשרת להציג בצורה ברורה את חלקיה השונים של חזית כנסיית הקבר, כפי שצולמה מחצר הקומה השנייה של המתחם היווני אורתודוקסי שבחלקה הדרומי של הרחבה.

 

כאשר בנו הצלבנים את המבנה הנוכחי של כנסיית הקבר במאה ה-11, הם קבעו את שערי הכניסה המפוארים בצדו הדרומי של הבניין. בעקבות כיבוש ירושלים על ידי המוסלמים בשנת 1187, והירידה החדה במספר המבקרים הנוצרים במקום, הורה צלאח א-דין לחסום בקיר את הימני מבין שני השערים. גרם המדרגות שבצידה הימני של התמונה מוליך אל קפלה קטנה, בה מראים כיום את התחנה העשירית של דרך הייסורים.

 

שני החלונות הגדולים שמעל שערי הכניסה מובילים אל אולם הנמצא בבעלות הכנסייה הארמנית. ליד החלון הימני מוצב, מאז תחילת המאה ה-19, סולם שמיקומו נקבע בהסכם הסטטוס קוו של כנסיית הקבר.

 

בחלקה העליון של התמונה מתנוססת הכיפה הבנויה מעל האולם הגדול שבמרכז כנסיית הקבר, הידוע בשם "קאתוליקון". אולם זה נבנה בתקופה הצלבנית (במאה ה-11) ושימש כמקום מושבה של המקהלה. הכיפה שקוטרה 11 מטרים היא הגדולה ביותר שבנו הצלבנים בארץ ישראל. 

 

ממערב לחזית הכנסייה נמצא מגדל הפעמונים של המבנה הצלבני. במקור, במאה ה-11, התנוסס המגדל לגובה של חמש קומות, אולם כיום שרדו שתי קומות בלבד. הקומה העליונה נהרסה במאה ה-16, ובמאה ה-18 נהרסו שתי קומות נוספות מחשש שהמבנה הרעוע יתמוטט ויפגע ביתר חלקי הכנסייה.  

 

בצידה המערבי של הרחבה נמצאות שלוש קפלות קדומות. בתמונה ניתן לראות שלוש בליטות, הצד החיצוני של האפסיס  שבחזית כל קפלה. הדרומית ביותר (בצידה השמאלי של התמונה) היא כנסיית סט' ג'יימס השייכת לכנסייה היוונית אורתודוקסית, לימינה האפסיס של כנסיית סט' ג'והן (גם היא של היוונים אורתודוקסים), וזו שבתחתית מגדל הפעמונים, הצמודה משמאל לדלת הכניסה, שייכת לאפסיס של קפלת ארבעים הקדושים, הנמצאת ברשות הכנסייה הארמנית.

בצידה השמאלי התחתון של התמונה ניתן לראות תחילתה של קשת שבורה. המדובר בשרידים של שורת קשתות מן המאה ה-11, אשר תחמה את הרחבה מדרום. קשתות אלו חרבו במאה ה-13.    


 

בכל שימוש בתמונה זו חובה לציין את מקור התמונה ואת המספר המזהה שלה.  
מזהה תמונה: LC-DIG-ppmsca-04139.

________________________________
התמונה הועלתה לשימוש חופשי באתר ספריית הקונגרס האמריקאי.
ניתן להוריד מן האתר תמונה באיכות טובה הרבה יותר [קישור אל התמונה באתר המקורי].

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה