18 בפבר׳ 2011

כנסיית מנזר הרוזרי – תחנות הצלב

רצף התמונות המרכיבות את דרך הצלב על קירות הכנסייה העגולה של מנזר הרוזרי.







תיאור האתר
מערבית לעיר העתיקה של ירושלים, ברחוב אגרון מספר 14, נמצא מנזר הרוזרי. במרכזו כנסייה עגולה ומפוארת.  

 

כמקובל בכנסיות קתוליות, מצויינת על קירות הכנסייה "דרך הצלב", שמטרתה לאפשר למאמינים לשחזר את דרך הייסורים שעבר ישו מן האתר בו נשפט למוות ועד לאתר בו הוצא להורג בצליבה ונקבר במערת קבורה. דרך זו מסומנת באמצעות ארבע עשרה תחנות הצלב, שכל אחת מהן מציינת אירוע שהתרחש על פי המסורת הקתולית לאורך דרך הייסורים.

על פי חוקי הכנסייה הקתולית נידרשת הסכמה של איש כמורה בכיר בדרגת בישוף על מנת להתקין את דרך הצלב בתוך הכנסייה, והוא ממנה שליח מיוחד שיקדש את סימוני 14 התחנות. חלקו העיקרי של סימון התחנה הוא הצלב המשולב בו, צלב שחובה לעשותו מעץ, אולם מקובל לקשט ולפאר את סימון התחנה, לציין באופן ברור את מספרו הסידורי, ולצרף תמונה או תבליט המתארים את האירוע שהתרחש באותה תחנה.

במבנה הכנסייה של מנזר הרוזרי מותקנות תחנות הצלב על העמודים הרבועים שסביב האולם.  

 
 
תחנה מספר 1
ישו עומד למשפט בפני הנציב הרומאי הגוזר את דינו למוות בצליבה.
החייל הרומאי מוביל את ישו אל מחוץ לאולם בתום המשפט . הנציב הרומאי פונטיוס פילאטוס (שעל פי המסופר בברית החדשה ניסה להציע ליהודים לחון את ישו ואלו סרבו להצעה) רוחץ את ידיו בקערת המים שמחזיק הנער שלימינו, כעדות לכך שלא ידיו שפכו את דמו של ישו.     

 

תחנה מספר 2
הצלב מועמס על כתפו של ישו.
החיילים הרומאים מעמיסים את צלב העץ על כתפו של ישו, לאחר שביזו אותו, הלקו אותו, וענדו על ראשו כתר עשוי קוצים. בימין התמונה ניתן לראות את היהודים המזוקנים הנוכחים בביצוע גזר הדין.

 

תחנה מספר 3
ישו נופל בפעם הראשונה.
ישו מוכרע על ידי הצלב הכבד ונופל. החיילים הרומאים דוחקים בו לחזור ולעמוד על רגליו ולהמשיך במסע לעבר מקום הצליבה.

 

תחנה מספר 4
ישו פוגש את אמו המתייסרת.
המסורת מספרת כי בתחנה זו פגשה מריה את ישו בנה והתייסרה בראותה אותו סובל. בתבליט ניתן לראות בצד שמאל את מריה (האישה עם כיסוי הראש) ובצד ימין את החייל הרומאי המלקה את ישו בשוט. מאחור עומד חייל האוחז בחנית ועליה שלט עם האותיות SPQR. אלו ראשי התיבות של הביטוי בלטינית Senatus Populusque Romanus, שפירושו "הסנאט והעם של רומא". משפט זה ביטא את מקור הסמכות של השלטון ברומא, והוא היה רשום על דגלי הלגיונות הרומיים.

 

תחנה מספר 5
שמעון מקיריניה עוזר לישו לשאת את הצלב.
החיילים הרומאים מחייבים את שמעון מקיריניה, אדם מן הקהל שעמד לאורך הדרך וצפה בישו הסובל, לסייע לישו לשאת את הצלב הכבד.

 

תחנה מספר 6
ורוניקה מנגבת את פניו של ישו.
בתחנה זו המתינה לישו אישה בשם ורוניקה. כאשר היא ניגשה אליו וניגבה במטלית לחה את פניו, אירע נס ודמותו הוטבעה באריג.  

 

תחנה מספר 7
ישו נופל בפעם השנייה.
החיילים הרומאים מכים את ישו באלות. 

 

תחנה מספר 8
ישו מדבר אל בנות ירושלים.
ישו פונה אל קבוצת נשים שקוננו על גורלו, ואומר להן כי אל להן לבכות עליו, אלא על גורלן ועל גורל ילדיהן. הוא ניבא כי יבואו ימים בהם יאמרו האנשים "אשרי העקרות, אשרי כל בטן שלא ילדה ואשרי השדיים שלא היניקו". 

 

תחנה מספר 9
ישו נופל בפעם השלישית.
החיילים הרומאים מושכים את ישו ומקימים אותו על רגליו. 

 

תחנה מספר 10
ישו מופשט מבגדיו.
החיילים הרומאים מפשיטים את ישו נוטלים לעצמם את בגדיו. הם מפילים ביניהם גורל (ניתן לראות בתמונה את החיילים בצד ימין מטילים קוביות) כדי לקבוע מי יקבל את הבגדים.

 

תחנה מספר 11
ישו ממוסמר אל הצלב.
הגבר העירום מצד ימין נועץ את המסמרים בגופו של ישו. הגבר המזוקן מאחוריו מכין את השלט ועליו האותיות INRI, ראשי תיבות של המשפט הלטיני שפירושו "ישו מנצרת מלך היהודים" (Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum).

 

תחנה מספר 12
ישו מת על הצלב.
לאחר סבל רב ישו מת על הצלב. מעל ראשו קבועה הכתובת INRI. לשמאלו עומדת מריה אמו (עם כיסוי ראש בצבע כחול) ומתאבלת על מותו. למרגלותיו יש גולגולת המייצגת את האדם הראשון (על פי המסורת הנוצרית נזל דמו של ישו על גולגלתו של האדם הראשון וכיפר בכך על החטא הקדמון שחטא אדם בגן עדן). בצד ימין מאחור יש חייל רומאי חמוש בחנית. חייל זה, המזוהה במסורת בשם לונגינוס, דקר את ישו בצידו כדי לוודא את מותו, ולאחר זמן הכיר במשיחיותו של ישו והתנצר. 

 

תחנה מספר 13
גופו של ישו מורד מן הצלב.
יוסף איש רמתיים מוריד את גופו של ישו מן הצלב. הנשים מתאבלות עליו. בצד גופו ניתן לראות את הפצע המדמם המקום בו דקר אותו החייל הרומאי.

 

תחנה מספר 14
גופו של ישו מונח במערת קבורה.
יוסף איש רמתיים (מימין) ונקדימון (משמאל) סכים את הגופה בבשמים, עוטפים אותה בתכריכים, ומניחים אותה במערת קבורה. על רצפה מלפנים יש כד בו היו הבשמים שהביא נקדימון כדי לטהר את הגופה של ישו.  

 

 
התמונות צולמו ביום 16 בפברואר 2009.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה