30 בינו׳ 2011

שדה התעופה בית דראס

בשדה פתוח ממערב למושב באר טוביה הונחת בזמן מלחמת העצמאות המטוס הראשון שהוביל נשק מצ'כוסלובקיה.



תיאור האתר
ממערב למושב באר טוביה, סמוך לנקודה בה מתעקל הכביש היוצא מן המושב ופונה לכיוון צפון, נמצא שטח מישורי פתוח.   

 

שטח זה, שכיום יש בו שדה חרוש ומעובד, שימש בזמן מלחמת העצמאות כשדה תעופה בו הונחתה הטיסה הראשונה שהביאה נשק ותחמושת שנרכש בצ'כוסלובקיה.

 

בשולי השדה, בצמוד לכביש, הוקמה פינת הנצחה לזכר אותו מבצע.

 

פינה זו כוללת אנדרטה לציון המבצע ושלט הסבר המפרט את מאורעות אותם ימים.

 

האנדרטה עשויה מאבן גדולה ועליה טבלת אבן עם שם המבצע.

 

לצד סמל חטיבת גבעתי רשומה הכתובת: מבצע חסידה, כ"א אדר ב' תש"ח, 1 אפריל 1948. 

 

בשלט ההסבר מופיעים הדברים הבאים:
ב-1 באפריל 1948 הונחת בשדה התעופה בית דראס מטוס הנשק הראשון מצ'כיה ובו משלוח של 200 רובים 40 מקלעים ותחמושת. תוספת נשק זו אפשרה לכוחותינו לבצע את מבצע נחשון. ההנחתה בוצעה בשטח מוקף כפרים ערביים, מתחת לאפם של הבריטים שמנעו הבאת נשק לצה"ל. אבטחת הנחיתה ופריקת המטען בוצעו על ידי גדוד 53 מחטיבת גבעתי ובעזרת חברי מושב באר טוביה.

 

"מבצע חסידה" (אשר בפי אנשי הרכש נקרא בשם "מבצע בלק 1") נוהל על ידי יצחק פונדיק, מפקד גדוד 53 של חטיבת גבעתי. יחד עם אנשיו, איש השירות האוירי אהרון רמז ואיש החימוש אשר פלד, עבד מספר ימים על מנת להכין את שדה התעופה להנחתת המטוס, תוך אי וודאות לגבי מועד הגעת המטוס ומאמץ להסתיר את העבודות מן הכפרים הערבים שמסביב ומן החיילים הבריטים.

בלילה של 1 באפריל 1948 התקבלה הידיעה שהמטוס בדרכו לשדה התעופה. אורות המסלול הודלקו ומעט אחר חצות הלילה נחת בשדה מטוס בעל ארבעה מנועים מסוג קונסטליישן (DC-4). פריקת ארגזי הנשק נעשה במהירות, המטוס תודלק בחופזה, והמריא חזרה לאירופה. אנשי גבעתי מיהרו לטשטש את עקבות הפעולה, ובשעה 2:00 אחר חצות חזר שדה התעופה לקדמותו.

בספר הזיכרון של חטיבת גבעתי מסופר כי בשעות הבוקר המוקדמות הגיעו לבאר טוביה קצינים בריטים שנשלחו לבדוק את דיווחי הערבים על מטוס "רוסי" שהביא נשק ליהודים. ברוורמן, מוכתר באר טוביה, טען כי המדובר בטענות שווא, ולקח את הבריטים לראות את שדה התעופה שם לא התגלתה כל עדות לפעילות חשודה.

 
התמונות צולמו ביום 6 באוקטובר 2010.

 

תגובה 1: