14 בנוב׳ 2010

האנדרטה לזכר השבעה במושב משמר השבעה

במרכז מושב משמר השבעה ניצבת אנדרטה המנציחה את זכר שבעת הנוטרים שנהרגו בקרב בכפר יאזור, וכן את זכר חללי המושב שנפלו במערכות ישראל.

תיאור האתר
מושב משמר השבעה שוכן על כביש מספר 412. במרכז המושב, בסמוך לבניין המזכירות, מוצבת האנדרטה לזכר חללי היישוב.   

 
 
האנדרטה נמצאת בקצה רחבה מרוצפת בתוך גן ציבורי מטופח.

 
 
ולצידה מונף דגל ישראל.  

 

מושב משמר השבעה נקרא על שמם של שבעת הנוטרים אשר נהרגו בקרב במבואות הכפר יאזור ביום 22 בינואר 1948. לאחר הקמת המדינה, התמסר אריה אבטיחי, אביו של הנוטר מנחם אבטיחי, להקמת המושב. ביום 29 בנובמבר 1949 עלו שלושים איש על אדמות הכפר יאזור, עצרו ליד בית שומם ופרוץ, והניפו את דגל ישראל על גג המבנה. אריה אבטיחי, אשר ארגן את הקבוצה ויזם את הקמת המושב, אמר בנאום הברכה: "שנזכה להכות שורשים עמוקים בקרקע זו אשר רוותה דמי גיבורים, בנים שהשליכו נפשם מנגד למען תקומת ישראל" (על אריה אבטיחי ניתן לקרא בקישור הזה).

האנדרטה שהוצבה במרכז המושב נועדה להנציח את שבעת הנוטרים. גם רחובות המושב קרויים בשמות הנוטרים.

 

במרכז האנדרטה שבעה עמודים, שעל כל אחד מהם רשום שמו של אחד מהנוטרים: מנחם אבטיחי, דוד איבניצקי, צבי זעירא, יעקב עולמי, יצחק קורדובה, קלמן רוזנבלום, אליהו שמיר.

על קורת האבן שמעל העמודים רשום המשפט "בהבטחת הדרך לירושלים נפלו ב-י"א שבט תש"ח 22.1.1948".

במרכז הקורה מצוטט הפסוק "דור ישרים יבורך" מתוך ספר תהילים, מזמור קי"ב, פסוק ב': הַלְלוּ יָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת ד' בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד. גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ.

 

משני צידי האנדרטה הונצחו שמותיהם של חללי צה"ל.

בראש הקיר שבצד הימני של האנדרטה רשום המשפט "בני המושב שנפלו על בטחון ישראל". בצדו הימני של הקיר משובץ סמל החרב וענף הזית ומתחתיו המילים "צבא הגנה לישראל".

 
 
בראש הקיר שבצד השמאלי של האנדרטה רשום הביטוי "דור לדור ישא זכרם ויכבדנו".

 

מבין שמות הנופלים הרשומים על המצבה בולט שמו של האלוף יקותיאל אדם ז"ל, שנפל בלבנון במהלך מלחמת לבנון הראשונה, בהיותו בתפקיד סגן הרמטכ"ל.
שם נוסף הוא זה של רב"ט רפאל כץ ז"ל, חובש קרבי שהקריב את חייו בזמן שטיפל בחייל פצוע, וזכה לקבל את עיטור העוז. את סיפור המעשה שזיכה אותו בעיטור העוז ניתן לקרא בקישור הבא.  

 
התמונות צולמו ביום 8 באוגוסט 2010.

 
מידע נוסף:


צבי לנצ'נר ז"ל

דוד אלוני ז"ל

עמיחי ברויצינר ז"ל

רפאל כץ ז"ל

צבי רוטנברג ז"ל

ישעיהו מילר ז"ל

דניאל דנציגר ז"ל

יקותיאל אדם ז"ל


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה