11 באוג׳ 2010

האנדרטה ללוחמי מלחמת העולם השנייה

פסל אבן של לוחם, הפורץ מתוך מסגרת של מגן דוד, משמש כאנדרטה ללוחמים היהודים בנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה.  



תיאור האתר
בחלקה המערבי של בת ים, בסמוך למפגש הרחובות בו קוטעות שדרות העצמאות את התוואי של רחוב ארלוזורוב, נמצאת האנדרטה להנצחת לוחמי מלחמת העולם השנייה.

 

האנדרטה נמצאת בלב שדרות העצמאות, לצדו של שביל רחב להולכי רגל.  

 

סביב האנדרטה נטועים עצים בוגרים.

 

בחזית האנדרטה יש רחבה מרוצפת בה מתקיים מידי שנה, ביום הניצחון על גרמניה הנאצית (9 במאי), טקס זיכרון ללוחמים היהודים שנפלו במלחמת העולם השנייה.

 

האנדרטה הוקמה בשנת 1996, במסגרת חגיגות 70 שנה להקמת העיר בת ים. בטקס חנוכת האנדרטה אמר דובר העירייה כי היא מוקדשת בהצדעה לעשרות אלפי העולים מחבר המדינות שהתיישבו בבת ים, מהם כ-3000 וטרנים שלחמו באירופה כנגד הנאצים.

 

במרכז האנדרטה חצובה דמותו של לוחם יהודי נושא רובה, הפורץ מתוך מסגרת בדמות מגן דוד. היא נבנתה על ידי שני אמנים: ורדה גבעולי, אילן גלבר.

 

מתחת לדמות הלוחם חצובה באבן, בעברית וביידיש, שורה מתוך המנון הפרטיזנים: "אל נא תאמר הנה דרכי האחרונה...".

 

תבליט המתכת שלמרגלות האנדרטה מפרט את הצבאות והקרבות העיקריים בהם השתתפו לוחמים יהודים:
תהילת עולם, החיילים והלוחמים היהודים שנפלו במלחמה נגד גרמניה הנאצית בשנים 1939-1945. בצבא פולין, בצבא האדום, בצבאות בנות הברית, בגדודי הפרטיזנים, הלוחמים ביערות, מורדי הגיטאות, בבריגדה היהודית של א"י, בצבא ארצות הברית, בחטיבת קושציושקו, בארמיה היוגוסלבית של טיטו, במחתרת הצרפתית, בצבא החופשי של צרפת, הצנחנים היהודים בעורף האויב, בקרבות סטלינגראד, במבצע אוברלורד, בכיבוש ברלין. בנופלם הביאו את הניצחון, תשנ"ו.  

 

האנדרטה, המתנוססת לגובה של שלושה מטרים, עשויה אבן חול מלטזית ומשקלה כשישה טון.

 

 
התמונות צולמו ביום 19 ביולי 2010.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה