קטע קצר ששרד מדרך הביטחון ממחיש את התנאים הקשים עמם נאלצו מגיני היישוב היהודי להתמודד במהלך מלחמת העצמאות.
תיאור האתר
בדרום העיר חולון. סמוך למפגש של רחוב דוד אלעזר עם רחוב מנחם בגין, מצוייים שני קטעים מדרך הביטחון.
תיאור האתר
בדרום העיר חולון. סמוך למפגש של רחוב דוד אלעזר עם רחוב מנחם בגין, מצוייים שני קטעים מדרך הביטחון.
סמוך
לקטע המזרחי, הקצר, מותקן שלט המסביר למה שימשה דרך הביטחון.
בנוסף
להסבר כולל השלט גם מפה של דרך הביטחון.
דרך
הביטחון. כביש זה הינו קטע מדרך הביטחון המקורית, שעברה בתוואי זה ונותר לשימור.
דרך זו הייתה אחת הדרכים החלופיות קשרה בין תל אביב וירושלים בתקופת מלחמת
העצמאות. דרך הביטחון נפתחה לתנועה בינואר 1948 על פי החלטת מוסדות הישוב
ו"ההגנה", לאחר שהערבים תקפו את הנוסעים והעוברים בדרך תל אביב ירושלים,
ולאחר רצח הנוטרים מהמ"ן [משמר נייד] ב-22.1.48. הדרך הייתה חלק מ"דרך
השיירות" לירושלים ולנגב והועברו בה מזון, מים, ציוד רפואי, נשק, תחמושת,
מכתבים ועיתונים. תוואי הדרך, שהיו בו כמה מזקפים, עבר בשכונת עזרא, חצה את נחל
איילון והמשיך במקווה ישראל, רחוב חנקין בחולון, חוסמסה, מולדת, נחלת יהודה, ראשון
לציון, נס ציונה, רחובות ובילו, משם התפצל לנגב ולירושלים. הדרך לירושלים המשיכה
מחולדה, לטרון, שער הגיא, קסטל עד ירושלים. "חוסמסה" שימשה תחנה בדרך
הביטחון. ניתנו בה הוראות, חולקו בה כלי נשק, ונערכו בדיקות מטען וסידורי אבטחה.
ב"מולדת", שבה היה מחנה 88, עברה הדרך ליד עמדת הגנה ומזקף הבנות. אנשי
הפלמ"ח ואנשי חי"ש מאזור המרכז הופקדו על אחזקת הדרך ושמירתה. עם סיום
מבצע "חמץ" באפריל 48 וכיבוש יפו, אבו כביר ושאר הכפרים הערביים באזור,
פסק הצורך בשימוש בדרך זו ולכן חדלו מלהשתמש בה.
המפה
מתארת את תוואי דרך הביטחון מתל אביב למושבות הדרום.
במקום בו התפוררה שכבת האספלט המצפה את
הכביש ניתן לראות את התשתית המקורית של דרך הביטחון.
בקצה
קטע ניתן הסבר על הדרך בה בנו את הכביש.
קצה
הכביש כוסה במעטה שקוף המאפשר לראות בבירור את מבנה הכביש .
על
המצע הכבוש הונחה שכבת אבנים גדולות, ועליהם שכבה של אבנים קטנות יותר. שכבת
האספלט העליונה נוספה בשלב מאוחר יותר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה