9 באוק׳ 2012

בית הביטחון של קיבוץ ו'

המבנה ההיסטורי של בית הביטחון ששימש את חברי קיבוץ ו' בתקופת ההכשרה.





תיאור האתר
בצפון העיר ראשון לציון, בשטח של נחלת יהודה, על גבעה מתונה מדרום לרחוב קיבוץ גלויות, שכן בעבר מחנה הכשרה בו התארגנו מספר קבוצות לקראת העלייה אל מקום הקבע שלהן. במהלך שנות הארבעים שהה במקום קיבוץ ו' של השומר הצעיר, והגבעה מזוהה בעיקר איתו.    

 

כביש ישן (הנקרא בשם רחוב שאול יעקבי) מוביל מרחוב קיבוץ גלויות דרומה במעלה הגבעה.

 

בראש הגבעה נמצא מבנה בולט בן שתי קומות.   

 

זהו מבנה הביטחון של קיבוץ ו'.    

 

בשנת 1933 הוקם במקום קיבוץ הכשרה שנקרא בשם "גבעת גנים". חברי הקיבוץ, חניכי תנועת השומר הצעיר בפולין, עלו לארץ זמן קצר קודם לכן, ישבו באתר זה עד שנת 1939. ביום 12 ביולי 1939 עברו חברי הקבוצה אל נקודת הקבע בדרום הארץ והקימו את קיבוץ נגבה.    
בשנת 1939 התיישבו במקום חברי גרעין "אודים", זמן קצר לאחר שעלו מליטא. כעבור מספר חודשים הצטרפו חברי גרעין "אודים" אל חברי גרעין "אל על" (שעלו מפולין בשנת 1935 ועברו הכשרה בקיבוץ עין המפרץ) ואל חברי "קיבוץ ג" (שעלו מצ'כוסלובקיה וקיבלו הכשרה בקיבוץ עין הקורא – ששכן בראשון לציון). חברי שלושת הגרעינים עלו על הקרקע באזור השרון והקימו את קיבוץ מענית.
חברי קיבוץ ו' של השומר הצעיר עלו על הקרקע ליד מושב נחלת יהודה בשנת 1940. תחילה התפרנסו בעבודות ביישובי הסביבה, ובשנת 1943 החלו לעבד שטח של כ-930 דונם שנרכש עבורם מאדמות הכפר בית דג'אן על ידי הקרן הקיימת. בסוף שנת 1947 עברו חברי הקבוצה לאזור עמק יזרעאל, ובמהלך מלחמת העצמאות הקימו את קיבוץ עין דור.
לאחר עזיבת חברי קיבוץ ו' עבר המחנה לרשות חיילי החי"ש [חיל שדה] של ראשון לציון, אשר הפכו להיות פלוגה א' של גדוד 52 במסגרת חטיבת גבעתי.
בתום מלחמת העצמאות עבר המקום לידי הסוכנות היהודית ושימש בתור מעברה בה התגוררו העולים החדשים שעלו בהמוניהם אל מדינת ישראל הצעירה.
חברי הקבוצות אשר ישבו על הגבעה סבלו מהתקפות רבות מצד ערביי היישובים הסמוכים. כמקובל באותם שנים, הוקם במרכז הקיבוץ "בית ביטחון" עשוי בטון, אשר ניתן היה להתבצר בו ולהתגונן ממנו מפני התוקפים. מבנים מטיפוס זה הוקמו על ידי הסוכנות היהודית באמצעות חברת סולל בונה במספר קיבוצים ברחבי הארץ. הם נודעו בשם "בית הביטחון" או "בית הסוכנות".

בצדו האחד של המבנה יש גרם מדרגות עם מעקה יצוק בטון המגן על העולים אל הקומה השנייה גם תחת מטר יריות.     

 

מתוך החדר שבקצה המסדרון של הקומה השנייה ניתן היה לעלות בעזרת סולם אל הגג.    

 


מראש הגג השטוח, המוקף בגדר בטון, ניתן היה לצפות על הסביבה ולירות לעבר התוקפים.

 

במקור היו בגדר הבטון חרכי ירי, אולם אלו נאטמו ככל הנראה בשיפוצים שנערכו בבית עם השנים.     


 

התמונות צולמו ביום 7 באוקטובר 2012.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה