8 בפבר׳ 2011

כנסיית בן האלמנה

בברית החדשה מתואר הנס שביצע ישוע כשהקים לתחייה את בנה המת של אלמנה ענייה בכפר נעים. הכנסייה ביישוב נין (המזוהה עם הכפר נעים) מוקדשת לזכר הנס.


תיאור האתר
במרכז היישוב נין, השוכן על כביש מספר 65 מזרחית לעיר עפולה, יש כנסייה קתולית המוקדשת לזכר נס עליו מסופר בברית החדשה.

 

הכנסייה ניצבת במרומי היישוב, סמוך למסגד של נין.

 

בצמוד לכנסייה מתגוררת משפחה המחזיקה במפתחות האתר.

 

מבנה הכנסייה מלבני והוא מכוסה בגג רעפים אדום. בקירות הצד של הכנסייה יש שני חלונות.   

 

בתוך אולם הכנסייה יש שלוש קשתות התומכות את התקרה ומחלקות את המבנה לארבעה חלקים. החלונות הם בחלקים 2 ו-3, ואילו חלק מספר 4 מכיל את האפסיס של הכנסייה.  

 

בחלקה העליון של חזית הכנסייה יש גמלון מעוגל דמוי פעמון ובראשו צלב ברזל פשוט. שני חלונות מקומרים קרועים בחזית המבנה, ומעל הפתח יש קשת מעוגלת. סמוך למבנה בצידו הימני מוצב סרקופג עשוי אבן.

 

במרכז הקשת שמעל פתח הכניסה מותקן לוח אבן.

 

בלוח מסותת הצלב הלטיני (צלב גדול וסביבו ארבעה צלבים קטנים) ותחתיו שנת הבניה (1880) בספרות רומיות (MDCCCLXXX). האותיות AD מתייחסות למושג "שנת האדון" (Anno Domini), שמשמעותו "לספירה".

 

מעל הפתח יש חלון בעל ארבעה עלים ובתוכו סורג עם סמל המסדר הפרנציסקאני.

 

אולם הכנסייה מרוצף באריחים שחורים ולבנים.

 

באפסיס שבקדמת האולם יש שתי הדלתות המוליכות את המרווח שבין האפסיס המעוגל ובין חלקה האחורי המרובע של הכנסייה. חלל זה משמש כמחסן.

 

מזבח שיש מפואר ומעוטר מוצב בקדמת האולם.

 

במרכז המזבח יש תיבה המשמשת לאחזקת שאריות לחם הקודש שנותר מטקס המיסה. דלת התיבה מעוטרת בקישוט דמוי גביע יין ועליו לחם הקודש העגול. האותיות IHS ועליהן צלב מהוות את שמו של ישוע, והן מבוססות על שלוש האותיות הראשונות של שמו ביוונית, יוטא-אטא-סיגמא (ΙΗΣΟΥΣ).

 

המזבח נחשב לקדוש בעיני הנוצרים המאמינים, ומבקרים משאירים במקום פתקים עם בקשות.

 

מאחורי המזבח, על קיר האפסיס, תלויה תמונה המתארת את הנס שביצע ישוע במקום. הכפר נין מזוהה עם העיר נעים המוזכרת בסיפור המתואר בספר הבשורה על פי לוקאס, פרק 7 פסוקים 11 – 15:
וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיֵּלֶךְ אֶל־עִיר וּשְׁמָהּ נָעִים וְרַבִּים מִתַּלְמִידָיו הֹלְכִים אִתּוֹ וַהֲמוֹן עַם רָב׃ הוּא קָרַב אֶל־שַׁעַר הָעִיר וְהִנֵּה מוֹצִיאִים מֵת בֵּן יָחִיד לְאִמּוֹ וְהִיא אַלְמָנָה וְעִמָּהּ רַבִּים מֵעַם הָעִיר׃ וְכִרְאוֹת אֹתָהּ הָאָדוֹן נִכְמְרוּ רַחֲמָיו עָלֶיהָ וַיֹּאמֶר לָהּ אַל־תִּבְכִּי׃ וַיִּגַּשׁ וַיִּגַּע בַּמִּטָּה וַיַּעַמְדוּ הַנֹּשְׂאִים וַיֹּאמַר נַעַר אֹמֵר אֲנִי אֵלֶיךָ קוּמָה׃ וַיִּתְעוֹדֵד הַמֵּת וַיָּחֶל לְדַבֵּר וַיִּתְּנֵהוּ לְאִמּוֹ׃

התמונה מציגה את ישוע לבוש גלימה אדומה, המנחם את האישה האלמנה לבושת השחורים שלמרגלותיו. הנער שקם לתחייה יושב על האלונקה כשהוא עטוף תכריכים לבנים.

 

בצידה האחורי של הכנסייה, מעל דלת הכניסה, תלויה תמונה נוספת המתארת את מעשה הנס. בתמונה זו ניתן דגש להתרחשות לאחר שהנער המת קם לתחייה, ולתגובתה של האם אסירת התודה.

 

התמונות צולמו ביום 9 בפברואר 2009.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה